Thursday, June 20, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Rasa Iri dan Ditirikan


Rasanya semua orang ada pengalaman yang banyak tidak selesanya. Terasa diri diabaikan. Terasa dipinggirkan. Terasa tidak memberi apa-apa makna lagi. Kadang-kdang ianya tidak disenghajakan. Kadang-kadang terjadi dengan tiba-tiba. Jika kita membuat penilaian yang saksama, sebenarnya ada keadaan yang dapat kita kawal dan ada keadaan yang tidak dapat kita kawal. Untuk yang boleh kita kawal, kita boleh melakukan sesuatu untuk mengelakkannya daripada terjadi. Atau boleh mengubah natijahnya walaupun bukan 100%. Atau boleh meminimumkan impaknya. Dalam keadaan lain ada keadaan yang memang di luar kawalan. Contohnya tegelincir. Hujan lebat secara tiba-tiba. Namun demikian keadaan yang tidak terkawal itu juga kadang-kadang boleh diatasi dengan mengambil langkah berjaga-jaga. Tempat yang licin dialas atau berjalan dengan berhati-hati. Hujan lebat diatasi dengan cara membawa payung dalam semua keadaan. Atau barangkali radio dan TV menyiarkan ramalan cuaca yang terperinci bukan selektif seperti sekarang ini. Jabatan Kajicuaca perlu membuat ramalan yang terperinci. Sangat terperinci hingga kita sentiasa lebih bersedia untuk berhadapan dengan cuaca yang tidak menentu. Di negara beriklim sederhana atau sejuk, perincian ramalan cuaca menjadi suatu kemestian. Kerana itu rakyat di negara-negara tersebut berada dalam keadaan bersedia. Hanya dalam keadaan luarbiasa mengikut ketentuan Allah sahaja yang manusia tidak dapat berbuat apa-apa tanpa izinNya.
Kerana tiada pertimbangan ramalan kita selalu melakukan aktiviti  tanpa mematuhi sepenuhnya jadual, agenda atau aturacara. Paling malang apabila keadaan itu mengakibatkan kita mengabaikan waktu solat. Di institut pengajian tinggi jadual belajar unpamanya tidak mengikut jadual solat. Anggapan ialah solat boleh dilakukan pada waktu-waktu lain. Jika kelas atau amali itu berlarutan hingga berjam-jam maka pelajar, pensyarah, pengajar dan juruteknik umpamanya tidak mempunyai jadual solat yang selari dengan jadual solat yang ditentukan Allah. Ada mesyuarat dari selepas Zohor hingga hampir solat Maghrib. Melalui waktu solat Asar. Kita di bawah kuasa Allah. Tetapi kita tidak menyedari bahawa Allah sentiasa mengawasi kita.  Waktu untuk bersama Allah telah ditentukan sejak azali. Kita mengabaikannya. Kita, manusia yang sangat kerdilnya di muka bumi ini. Sayangnya kita merasa besar di hadapan manusia lain. Kita merasa besar di tempat kerja. Di pejabat atau di tempat-tempat kita diberi tanggungjawab. Apabila kita tidak mengawal waktu maka hidup kita menjadi tanpa paduan lagi. Agenda hidup kita dahulukan. Agenda Allah kita kebelakangkan. Kita tahu agenda Allah lebih sangat tersangatlah pentingnya. Malangnya kebanyakan kita mengabaikan hal tersebut.
Alangkah baiknya dalam melaksanakan sesuatu aktiviti kita menghormati waktu.  Waktu solat yang paling utama dijaga. Waktu bertugas. Begitu juga waktu-waktu urusan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Dalam banyak hal kita lebih mengutamakan agenda organisasi. Agenda kerjaya. Agenda yang melebihkan dunia. Apabila kita mengabaikan solat maka agenda akhirat terketepi. Kadang-kadang kita lebih pentingkan protokol manusia. Protokol adat. Protokol makan dan minum. Agenda solat berada di paras bawah. Sepatutnya semua acara manusia berdasarkan kepada agenda Allah. Waktu solat adalah penentu penjadualan aktiviti. Banyak masa kita di luar kawalan. Masalah? Mungkin. Walau bagaimanapun pengalaman menunjukkan bahawa kita boleh
1      Membuat jangkaan dengan mempelajarinya secara pengalaman dan saintifik
2      Mematuhi jadual
3      Hal-hal luar jangka diurus secara profesional
4      Perubahan diiringi dengan Pelan B, Pelan C atau pelan lain.
Pemimpin adalah pengurus. Insan yang dinamakan imam. Maaf bukan dalam solat sahaja kita ada imam. Imam bermaksud orang yang berada di hadapan. Memimpin orang lain. Bertanggungjawab atas kejayaan orang-orang yang dipimpinnya. Pemimpin tidak dilihat pada tubuh badannya. Atau wajahnya. Napoleon sangat kecil tubuhnya mengikut kebiasaan saiz orang putih. Hitler bermisai tebal yang unik. Rasulullah pula dikatakan sebagai insan yang bersaiz istimewa. Bersama orang yang lebih tinggi baginda dilihat tinggi.Pemimpin adalah pengurus. Insan yang dinamakan imam. Maaf bukan dalam solat sahaja kita ada imam. Imam bermaksud orang yang berada di hadapan. Memimpin orang lain. Bertanggungjawab atas kejayaan orang-orang yang dipimpinnya. Pemimpin tidak dilihat pada tubuh badannya. Atau wajahnya. Napoleon sangat kecil tubuhnya mengikut kebiasaan saiz orang putih. Hitler bermisai tebal yang unik. Rasulullah pula dikatakan sebagai insan yang bersaiz istimewa. Bersama sahabat yang lebih tinggi baginda dilihat tinggi. Bersama sahabat yang lebih rendah baginda dilihat rendah.   Ada iktibar di situ. Pemimpin hendaklah boleh ke tengah dan ke tepi. Bersama orang yang cerdik, pemimin menyerlahkan kepimpinannya. Bersama orang biasa pemimpin itu menurunkan dirinya menyelarikan dirinya dengan orang biasa. Bersama orang cerdik dia menonjol kerana orang cerdik melihat kepada kecerdikan. Kepada orang biasa dia boleh dilihat sebagai tidak meninggi. Sama seperti manusia lain. Kembali kepada firahnya sebagai manusia biasa.
Kelayakan akademik hanya untuk lulus periksa dan mendapat kedudukan graduan. Layak memohon sesuatu jawatan. Layak berkerjaya. Rasanya ramai (bukan semua dan bukan majoriti) orang bersetuju bahawa dalam kerjaya kelayakan akademik sudah tidak terpakai lagi. Pada kebanyakan masa ianya lapuk dan ketinggalan zaman. Teknologi terlalu deras meninggalkan kita. Apa yang kita pelajari dahulu sudah tinggal sisa-siasnya. Kecualilah agama , falsafah dan seni budaya. Itupun mungkin berubah dari segi perlaksanaannya. Bukan dasarnya. Bukan akidahnya. Kerana itu pemimpin akhirnya dilihat berdasarkan apa yang dihasilkannya. Manfaat tugasnya kepada agama, masyarakat, teknologi, pendidikan dan kepimpinannya itu sendiri. Orang banyak akan melihat kebijaksanaannya menangani dan menyelesaikan sesuatu masalah. Keperihatinannya untuk menyelesaikannya. Bagaimana ia berhadapan dengan situasi kritikal yang perlukan tindakan selamat, cepat, berkesan dan cekap. Jangan lupa kemahiran kepimpinannya secara profesional. Gabungan antara melaksanakan undang-undang dan kebijaksanaan kemanusiaannya. Ia harus siaga dalam keadaan seperti senang dan susah. Masalah disesesaikan sambil membuat keputusan yang ekonomikal tanpa mengundang masalah sampingan.
Maka pengalaman hendaklah disusun supaya ada himpunan kebaikan yang berkeutamaan. Kebaikan yang menambah kebaikan. Maksudnya pengalaman awal ditambah baik untuk yang kedua dan berikutnya. Apabila berlaku keadaan luarjangka buat penilaian jangkapendek dan penilaian jangkapanjang
1      Banyakkah lagi acara/agenda/proses/aktiviti yang belum dilaksanakan?
2      Adakah ianya penting/kurang penting/tidak penting?
3      Bolehkah diabaikan aktiviti yang kurang penting?
4      Semak masa. Banyakkah lagi masa yang berbaki?
5      Bolehkah aktiviti yang ada dipendekkan masa pelaksanaannya?
6      Bolehkah aktiviti-aktiviti itu disusun semula?
Dalam hal ini pemimpin hendaklah mengambilkira keseluruhan ruang pemikiran dan skop aktiviti yang perlu dilaksanakan. Yang penting ialah
1      Semua agenda dapat dilaksanakan.
2      Mendamaikan keresahan yang mungkin terbit dari kekalutan yang wujud.
3      Tidak ada keutamaan yang terabai.
4      Keselesaan semua yang terlibat dijaga dan terpelihara.
5      Jadual dipatuhi.
6      Agenda kita dengan Allah menjadi sangat utama apabila masa dan jadual dipatuhi.
Menjadi pemimpin adalah mudah. Memimpin tentulah lebih susah. Tanggungjawab yang wajib dilaksanakan dengan saksama. Kepimpinan yang mendekatkan dirinya dan diri orang-orang yang dipimpinnya kepada Allah.  Oleh itu sama-samalah kita semak diri kita masing-masing. Mudah-mudahan kita adalah pemipin dalam skop diri kita sendiri. Persekitaran kita. Masyarakat kita. Kerjaya kita. Organisasi kita. Akhir sekali agama kita. InsyaAllah memudahkan segala-galanya untuk kita.

No comments:

Post a Comment