Sunday, January 13, 2013

Brussel Sprout and Carrot



Puas saya melihat sendiri bagaimana hay dibuat. Di hujung  musim fall itu saya dibawa berkeliling kampung berhampiran Ottawa untuk melihat orang meniup botol.membuat kraf Red Indian. Suatu pengalaman yang sukar untuk melupakannya. Menulis kembali mengenainya sangat nostalgik. Sebenanya paling lama sekali ialah berada di lading lembu. Di kawasan ladang itu banyak aktiviti yang boleh dilakukan. Suatu waktu dahulu ada kegilaan Hollywood menghasilkan filem-filem cowboy.para pelakonnya banyak melakukan aktiviti dari pagi hingga malam. Tugas utama mereka ialah mengembala lembu menggunakan kuda. Mereka kesemuanya membawa senapang atau pistol. Bertembak suatu kemestian. Bertembak dengan Red Indians. Ironis. Orang putih yang datang menyeberang dari Eropah merampas tanah orang Indian, memusuhi Red Indians yang pada awalnya sangat pemurah. Kekuatan senjata itu yang memenangkan orang putih ke atas penduduk asal di negara besar yang bernama Amerika Syarikat. The United States of America.

Senjata juga alat untuk menunjuk kuasa. Yang kuat selalu menang walaupun tidak semestinya kekal menangnya. Maka wujudlah cerita-cerita seperti Doc Holiday dan ramai lagi. Begitulah Clint Eastwood, Ronald Reagan dan John Wayne memonopoli layar perak. Individu cowboy itu menggunakan senjata api dengan skil yang tinggi. Cepatnya bak kilat. Split second move. Precise. Tembakan yang selalu mengenai dahi. Antara dua mata. Atau di dada. Bertempiaran penajrah. Hero pasti menjadi Sheriff atau Marshall. Aman sebuah daerah. Sebuah pekan.  Di mana-manapun orang jahat sentiasa ada. Walaupun banyak angkaranya, yang jahat akhirnya kalah. Janji Allah untuk memenangkan manusia yang baik. Tidak derhaka kepadaNya. Di Canada saya tidak berjaya mendapatkan sampel kehidupan cowboy yang sebenar. Cebisan-cebisannya masih ada.

Setelah puas melihat orang membuat hay kami melihat pula barn. Bangsal besar tempat menyimpan hay. Bangsal itu memang besar. Yang disimpan ialah hay untuk makanan lembu selama kira-kira tiga bulan. Jika lembu yang dipelihara sebanyak 1,000 ekor tentu sukar hendak membayangkan saiz barn dan kuantiti hay yang mengisinya.  Saya belum pernah pula mendengar orang berniaga hay. Setiap pemilik ladang membuaynya sendiri. Padang ragut mereka luas. Hay adalah hasilan rerumput yang ada. Kerana tanah luas maka ramai mereka yanag mendiami ladang berbudi kepada tanah. Di sekeliling rumah, barn dan kandang kuda berbagai tanaman yang mercup hidupnya. Pada musim fall kesemua tanaman itu dituai. Kali ini perhatian saya tertumpu kepada brussle sprouts dan carrot. Tidak ada yang intimewanya kedua jenis sayur ini. Di Malaysia banyak. Diimport. Carrot biasa di pasaraya.

Yang saya lihat ialah kedua-dua sayur yang masih di pohonnya. Maksud saya brussle sprout masih dipohonnya yang sebenar. Carrot pula masih tertanam di tanah.  Mereka yang biasa makan di restoran besar makan brussle sprout tentu dianggap istimewa. Jika ada rezeki belilah sepaket. Belah dua. Goreng dengan mentega. Masin berulam dengan sedikit pahit. Menyegarkan. Ramai orang menyangka brussle sprout sebagai anak kubis. Bukan. Saiznya memang begitu. Sebesar bola pingpong. Kehijau-hijauan. Kami petik sebanyak mungkin. Malam itu di resort tepian tasik berhampiran Ottawa saya masak dengan mentega. Campur dengan bawang besar berwarna putih. Aromanya mencucur air liur. Apa lagi orang putih yang datang makan sakan. Licin semua yang saya masak. Kali pertama kami bertemu brussle sprout di ladangnya. Amsih di pohonnya. Kali pertama pula orang putih merasa masakan Melayu Malaysia. Sampai licin dibuatnya.

Kita jarang makan carrot mentah. Mungkin dibuat acar mentah. Dalam banyak aspek ramai orang makan carrot yang dimasak bersama kari. Atau yang disagat untuk ulam arau rojak. Di sekolah kita diajar untuk sentiasa bersih. Rasanya banyak ilmu iu datangnya dari Barat. Kebersihan sebahagian dari iman. Itu hadith. Beratnya kebersihan kepada Islam. Bandingannya iman. Di ladang lembu itu pemiliknya mencabut carrot. Dibuang daunnya. Digosok-gosokkan pada seluarnya. Dimakan begitu sahaja. Tidak hairankan? Saya belum sebut lagi. Carrot itu dibaja dengan tahi lembu. Masih banyak bertepek-tepek kekeringan. Yang lain turut juga makan carrot mengikut langkah pemiliknya. Budaya kita tidka membenarkannya. Kepada mereka semuanya perkara biasa sahaja.

Sebab itu mengetahui antara budaya penting dalam memelihara hubungan sesama manusia yang berlainan latarbelakang. Mereka yang berkahwin campur khususnya hendaklah berusaha sangat-sangat mengharmonikan perbezaan budaya. Antara pasangan berbeza pandangan. Berbeza falsafah. Berbeza cara dan gaya hidup. Cita-cita dan aspirasi berbeza. Jika tidak dari tarikh bulan madu perbezaan itu semakin ketara hingga membawa keretakan rumahrangga. Setelah beberapa lama barulah boleh masing-masing mengambil jalan yang lebih tolerant. Mengemudi rumahtangga ke arah laluan yang kurang berliku. Jika ada halangan, ada cara untuk mengatasinya. Brussle sprout dan carrot mengingatkan kita tentang kebesaran Allah. Di bahagian bumi yang lain ada orang sangat jauh berbezanya dengan kita. Perbezaan itu bukan untuk dicemuh tetapi difahami kedudukan setempat dan persekitaran mereka. Budaya yang tidak bertentangan dengan agama bukan suatu kesalahan. Banyak iktibar mengembara. Pengembaraan yang slealu mengajar. Banyak berjalan banyaklah pemandangan yang memberi impak kebesaran Allah.

No comments:

Post a Comment