Ini adalah sebuah tram. Bas elektrik. Punca elektriknya berada di atas bumbung. Laluannya khusus. Senyap. Menyeronokkan. Banyak merentasi Toronto.
Dalam sebuah bandaraya yang besar seperti Toronto sistem
pengangkutan awamnya amat terpelihara. Sistemnya berintegrasi. Satu sistem yang
menghubungkan empat jenis pengangkutan iaitu bas, keretapi, tram dan bot atau
feri. Bagaimana agaknya sistem ini
dilaksanakan? Di negara maju, sistem pengangkutan awamnya sangat terpelihara. Memelihara
kebajikan dan kepentingan awam. Seluruh rakyatnya bergantung kepada
pengangkutan awam. Kereta sendiri ditinggal di rumah atau di setesen keretapi. Khususnya
bagi mereka yang tinggal di pingir kotaraya. Kotaraya di Amerika Utara
besar-besar belaka kawasannya. Tanah di sana luas dan kebanyakannya rata terutama
di kawasan plain.
Downtown
atau pusat bandaraya dihalang dari disesakkan dengan kenderaan peribadi. Bukan dipaksa
tetapi diberi alternative. Disediakan
kemudahan lain yang lebih baik. Lebih efisien. Lebih ekonomikal. Memuaskan semua
orang. Saya dan teman-teman membeli tiket bulanan. Maka kami tidak ada masalah
untuk ke mana-maan yang kami suka. Pada bila-bila masa. Tanpa had. Mula-mula
kami rasa mahal. Sebulan kira-kira CD58. (CD - Canadian Dollar). Dengan satu
tiket (tiket harian) kita sebenarnya sudah boleh naik bas, tukar menaiki
keretapi, naik tram pula dan akhirnya menyeberang untuk ke sebuah pulau dengan
menaiki feri. Sebuah kotaraya yang besar mampu mengintegrasikan sistem pengangkutan
awamnya seperti sangat mudah. Syaratnya,
perjalanan itu mestilah satu arah yang ditetapkan. Arah pergi atau atah balik. Jika
keluar dari laluan itu maka dikenakan tiket lain.
Saya sentiasa mengimpikan sistem pengangkutan awam
yang efisien seperti di luar negara. Kita sentiasa berebut sebuku kek tanpa
mahu berkongsi membuat kek yang lebih besar. Lebih efisien. Lebih cost-effective. Sistem kita terlalu banyak. Masing-masing
tidak cekap. Jadual tidak terjaga. Kekerapan tidak terurus. Dari saya kecil
hingga sekarang kesesakan di bandaraya besar di Malaysia tetap sesak dan
menyesakkan. Berselirat jejambat dan jejantas. Berlingkaran di Lembah Klang. Hakikatnya
tiada alternatif untuk pemandu mendapatkan pengangkutan yang memudahkan. Murah,
boleh dipercayai. Boleh diharap. Menepati masa. Functual. Al the times. Selagi
pengangkutan awam tidak diselesaikan selagi itulah jalanraya bukan tempat yang
selesa untuk pemanduan. Pengangkutan kita masih terlalu tradisional. Tidak banyak
perubahan yang dibuat untuk meringankan kesesakan yang berlaku setiap hari dan
masa. Kita hanya berfikir dengan membanyakkan jalanraya kesesakan akan
berkurangan. Kita perlukan pengangkutan awam yang efisien.
Sistem keretapi di Toronto seperti ladam kuda yang
besar. Merentasi dan melingkari seluruh Toronto. Dibina setesen-setesen di
sepanjang laluan keretapi itu. Tidak ada bas yang dipandu ke pusat kota. Bas hanya
ada di kawasan pinggir kota. Bas mengangkut penumpang ke setesen keretapi. Dari setesen keretapi ke jalan-jalan keluar. Bas
pergi dan balik ke dan dari setesen keretapi. Tidak melintas ladasan. Tidak pula
membuat laluan sendiri. Pada waktu puncak kesesakan terlalu pendek dan pantas
selesainya. Sejauh setesen keretapi sahaja. Pengalaman menggunakan sistem keretapi
di Toronto kadang-kadang mengasyikkan. Jarang sesak. Kerap ada. Jadualnya dijaga
dengan tepat. Budaya mereka yang menepati masa. Tidak pernah dipakai jam
Melayu. Jam Malaysia. Jam mereka sama. Tetapi mereka memberi nyawa kepada masa.
Tepat tanpa kompromi. Masa itu emas. Sebab itu bangsa yang menghargai masa
lebih maju dari bangsa yang meremehkan masa atau melengah-lengahkan masa. Begitulah
peringatan Allah kepada kita. Sesungguhnya manusia selalu berada dalam
kerugian, kecuali mereka yang selalu berpesan-pesan untuk kebaikan.
Nanti dalam entri lain akan saya ceritakan bagaimana
keretapi dimanfaatkan secara optimum oleh penduduk Toronto. Penumpang keretapi
diturunkan di tengah kotaraya Toronto di mana-mana setesen pilihan penumpang. Untuk
ke destinasi lain pilihannya ialah tram. Bas juga tetapi menggunakan elektrik. Tiada
pencemaran asap. Tiada carbon monoxide.
Tiada bezanya antara bas dan tram. Sebenarnya tram menggunakan landasannya yang
tersendiri. Elektrik dialirkan melalui talian seperti pendawaian elektrik atau
telefon di Malaysia. Tidak berapa laju tetapi senyap. Tiada langsung bunyi
bising seperti bas. Pemerhatian saya menunjukkan permukaan jalanraya di Canada
atau di US sangat dipelihara. Licin. Lancar. Deriving pleasure. Driving pleasure
as well. Jauh benar dengan pegangkutan kita. Di Bandar kecil seperti Batu
Pahat dan Parit Raja sudah sesak pada waktu puncak. Memperluaskan jalanraya
tidak menyelesaikan apa-apa. Kemalangan pula semakin bertambah. Mat Rempit
menambah senarai. Jalan lain perlu dicari. Pemikiran lama sudah tidak berfungsi
lagi. Maaf. Kena tukar yang baru.
Keretapi ini juga merentasi sekeliling Toronto. Jadualnya tepat. Berturutan antara satu sama lain. Jika memahami jadualnya kita tidak banyak membuang masa. Tidak perlu menungu. Kita yang menjaualkan masa kita sendiri.
Bas menjadi pengangkutan pelengkap. Bukan segala-galanya. Di negara membangun bas yang menjadi pengangkutan utama. Di negara maju sistemnya lebih integrated. Semua yang boleh digabungkan diusahakan. Bukan keuntungan individu yang penting. Yang lebih penting ialah mendapat keuntungan dengan menawarkan perkhidmatan yang efisien, optimum, cost-effective.
Feri ini sebahagian dari sistem pengangkutan Toronto. Dari bas ke keretapi ke tram da akhirya ke feri. Perjalanan yang melengkapi pengalaman. Sukar mendapat mpengalaman sebegitu di tempat lain. Toronta yang mengujakan.
Lingkaran kuning adalah laluan utama. Benar-benar seperti ladam besar. Setesen di setiap simpang. Kebanyakan kereta di parkir di setesen keretapi.
Garisan hijau adalah rentasan laluan sampingan yang menghubungkan laluan lain. Sistemnya tetap sama. Memudahkan pengguna. Benar-benar menjaga kebajikan rakyat banyak.
No comments:
Post a Comment