Tuesday, October 9, 2012

Narita Oh Narita


Narita bukan nama wanita Melayu. Barangkali nama Jepun. Jantinannya saya kurang pasti. Mungkin lelaki. Buat kali kedua saya transit di situ dalam perjalanan ke Canada. Pada tarikh itu 31 Ogos 1990 lapaganterbang Narita agak sunyi. Tidak seperti bulan Disember 1984 sewaktu saya ke US dahulu. Sibuk mereka hendak merayakan krismas. Dahulu terbang pada kali pertama banyak mengujakan. Semuanya pengalaman mengindahkan pengalaman. Letih lesu dipendam. Digantikan dengan pandangan-pandangan yang belum pernanh ditatap. Paparan hidup manusia berbagai tempat. Berbagai adat. Berbagai gelagat. Pengalaman memperkayakan diri. Sesuatu untuk anak-anak. Perjalanan mereka yang semakin jauh melintas waktu, benua, adat resam dan etika antarabangsa.

Gembira juga dapat menjejak kaki di Jepun. Tetapi kali ini tidak seindah dahulu. Bersama anak-anak saya ditempatkan di hotel melebihi 24 jam. Connecting flight yang dijadualkan pada esoknya. Dapat juga sampling Japanese life. Japanese food. Japanese hospitality. Kali ini saya dalam tugas rasmi tetapi laluan ke Canada tidak seperti pegawai tinggi. Hanya biasa-biasa sahaja. Teransit di Narita selama 8 jam memeritkan. Kami hanya boleh berlegar di lapaganterbang itu sahaja. Terlalu tersekat untuk banyak bergerak. Tidak tahu di mana tempat duduk yang paling selesa. Tidka tahu hendak makan apa. Tidak tahu hendak minum apa. Pegawai rendah bila ke luar negara tidak banyak berbekal wang. Ada sedikit-sedikit ditinggalkan untuk keluarga dai rumah. Pergi tiga  bulan menuntut juga perancangan untuk isteri dan anak-anak. Sementelahan pula isteri saya tidak bekerja.

Makan juga apa yang rasanya halal. Minum kopi beberapa teguk yang nilainya lebih RM10. Itulah nilai antarabangsa. Dibayar dengan USD. Dollar Amerika. Wang yang diterima antarabangsa walaupun kata pakar nilai sebenarnya tiada. Amerika sudah muflis. Mereka mencetak wang tanpa sandaran emasa. Teori yang tidak dipraktikkan. Perjanjian Bretton Wood yang selalu dimanipulasi Amerika untuk kepentingan dirinya. Ilmu tinggi yang disusup di bawah. Kuasa besar yang mendominasi manusia sejagat. 8 jam di Narita tentulah memeritkan. Badan letih lesu. Berjalan sekadar melepaskan pandangan. Kerana tidak tahan cari juga kerusi panjang untuk beradu. Malang sungguh kerusi yang ada semunya mungkum. Sukar hendak tidur menelentang. Tidur menyandar  terasa sakit tengkuk. Cari akal. Fikir sedikit. Susun beg untuk mengampu badan. Tidur juga berdengkur melepas lelah. Sampai di Narita jam 8.30 pagi. Connecting flight jam 3.30 petang. 8 jam yang terlalu lama.

Teman-teman seperjalanan ramai yang dari sekolah vokasional. Mereka dijadualkan mengikuti kursus-kursus teknikal di beberpa kolej komuniti di Toronto, Ontario, Canada. Bunyinya gah juga. Tempatnya gah. Nama-namanya gah. Toronto di Ontario. Ditepi tasik besar Amerika Utara. Ontario, Huron, Erie, Michigan dan Superior. Toronta di tepi tasik Ontario. State of Ontario. Saya suka iklan Ontario. Pada plet kereta mereka tertulis ’Ontario, yours to discover’. Sukar hendak menterjemahkannya. Catchy. Punchy. Down to earth. Ontario yang banyak indahnya. Banyak yang boleh diteroka. Ontario, here I come. Malangny adi Narita perit saya belum habis. Dalam tidur itu mungkin saya bermimpi berada di Toronto. Entah bagaimana rupa wajahnya. Lanskapnya. Strukturnya. Pencakar langitnya. Mungkin ada kelainan berbanding Pittsburgh, Washington dan New York.

Ramai international traveller yang kadng-kadang tidak peka dengan peraturan antarabangsa. International protocol. International prosedure. Merak menganggap luarnegara seperti negara sendiri. Antara yang selalu diabaikan ialah pengenalan diri. Di dalam negara kad pengenalan wajib perlu berada pada diri kita sewaktu keluar rumah. Pengenalan diri jika perlu diketahui. Macam-macam boleh berlaku di luar rumah. Tiada siapa yang tahu. Malang selalu tidak bebau. Di luar negara lagilah lebih tnggi keperluannya. Orang tidak kenal kita. Tanpa passport kita bukan siapa-siapa. Takut pula dianggap orang tanpa negara. Sesat dalam perjalanan antarabangsa. Banyak sukarnya untuk diselesaikan. Diplomasi antarabangsa. Itulah yang terjadi kepada seorang rakan yang tidak peka. Ia bersiar-siar di Narita tanpa membawa passport.

Biasalah untuk kali pertama di negara orang teringin juga merayau. Meninjau-ninjau. Melihat apa-apa yang lain. Yang tiada di negara sendiri. Dalam leka bersiar terlalai melihat sekatan dan sempadan antara satu ruang dengan ruang yang lain. Memasuki satu ruang tiada masalah. Hendak keluar dari ruang itu perlukan pengenalan diri. Pekerja ada pas keluar masuk. Pemgembara tentulah perlukan passport. Rakan tadi yang seorang guru berjalan tanpa passport di badan. Dia ditahan tanpa pengenalan. Nasib baik ada yang melalui kawasan itu. Berkejar rakan lain mengambil passportnya. Jika tidak tentu dia ditahan sebagai alien. Tanpa pengenalan diri. Tentu sekali banyak payahnya. Ceritanya nanti berjela-jela. Apabila berada di luar negara passport hendaklah sentiasa bersama. Bila perlu ada pengenalan diri.

Passport bukan sahaja untuk melepasi imigresen. Bukan untuk masuk dan keluar dari sesbuah negara. Ia pengenalan diri yang sebenarnya bagi pengembara antarabangsa. Di bank mereka minta passport kita. Di kedai sewaktu menggunakan cek mereka perlukan passport kita. Banyak tempat yang memerlukan kita menggunakan passport. Itu pengenalan kita. Perlu sentiasa berada dalam poket. Dalam beg. Perlu berada pada badan kita. Bila berda di luar negara sentiasa ingat bahawa tidka ada orang yang kenal kita. Saudara mara jauh di Malaysia. Rakan taulan tiada bersama. Passport itulah teman sejati kita. Tanpanya kita bukan siapa-siapa. Cerita di lapanterbang ada lagi yang lebih parah. Nantikan cerita saya di Cleveland nanti. Connecting flight yang kedua sebelum dapat menjejak kaki di Toronto.

No comments:

Post a Comment