Thursday, June 7, 2012

Greenwich Meridian Time: Fakta Yang Banyak Tidak Benarnya

Abraj Al-Bait Towers juga dikenali sebagai Mecca Royal Clock Hotel Tower. Menara kedua tertinggi selepas saingannya di Dubai. Di puncaknya jam terbesar di dunia. Lebih besar dari saingannya di Turkey. Jauh lebih besar dari Big Ben di London. Inilah tanda pusat dunia. Jam sepatutya bermula di sini. Orientasinya perlu dimulakan oleh negara Islam sendiri.  

 

Semua waktu di dunia diset mengikut standard GMT. Greenwich Meridian Time. Greenwich dibunyikan Grinic. Orang British sangat kuat pada suatu waktu dahulu. Empayar mereka terlalu besar. Asia, Amerika, Afrika dan Australasia adalah tanah jajahan mereka. Amerika Utara dan Canada mereka miliki. Hampir seluruh Afrika di bawah genggaman mereka. India jajahan mereka. Begitu juga dengan Malaysia, Hong Kong dan British Surinam di Amerika Selatan. Malah negara Cina yang besar itu pernah berada di bawah cengkaman mereka. Benarkah Greenwich menjadi pusat dunia? Hakikat itu hanya mereka yang mengatakan benar. Islam tidak mengatakannya begitu. Sejarah Islam bermula sejak azali. Sebelum ada apa-apa Kaabah atau Baitullah sudah ada di tempatnya. Struktur binaannya sahaja tidak seperti sekarang. Sewaktu Siti Hajar dan Nabi Ismail dimukimkan di Makkah, Baitullah suadh ada. Telaga Zam-Zam sudah ada. Makkah atau disebut sebagai Bakkah di dalam al-Quran menjadi nadi dan pusat Islam. Semua hati mengarah hadapnya ke sana. Makkah menjadi pusat segala-galanya bagi umat Islam.

Teknologi dan satelit membuktikan bahawa Makkah adalah pusat dunia. Baitullah itu pusat dunia. Kaabah itu pusat dunia. Kita berkiblat ke pusat dunia. Manusia Islam dari seluruh penjuru alam menghadap ke Kaabah kerana itu adalah pusat dunia. Kelicikan British yang mengubah seluruh persepsi manusia yang dijajahnya. Semua orang mendokong persepsi itu. Asalkan bukan Islam semuanya mereka sokong. Hakikatnya ialah GMT bukan penentu waktu yang benar. Greenwich di London bukan pusat dunia. Apabila dilihat dari angkasa yang kelihatan memancarkan cahaya ialah dua tanah haram iaitu Makkah dan Madinah. Makkah lebih bercahaya antara keduanya. Sesiapa yang pernah mengerjakan umrah dan/atau haji tentu perasaan bahawa Kaabah berada di sebuah lembah. Dikelilingi bukit bukau di gurun pasir yang kering kontang pada asalnya sewaktu pada kali pertama Siti Hajar dan Nabi Ismail dimukimkan di situ oleh Nabi Ibrahim. Air Zam-Zam Allah jadikan sebagai penyubur tanah. Penyubur penghuni Makkah. Penyubur agama Islam. Kaum Jurhum yang berkelana setelah Empangan Maarib pecah di Yamen akhirnya menumpang bergabung dengan Siti Hajar dan Nabi Ismail. Itulah bermulanya manusia Arab Quraisy biak di situ.  Mereka akhirnya menjadi pendokong agama Islam yang kedudukannya tetap agung hingga akhir zaman.

Kota yang menjadi tumpuan seluruh umat Islam itu diberi berbagai kelebihan. Itulah pusat tumpuan. Kiblat orang Islam. Bukan Greenwich. Kerajaan Arab Saudi membina jam besar sebagai simbol bahawa Makkah adalah pusat dunia. Jika orang Barat mengganggap GMT itu garis pusat dunia maka semua orang Islam sewajibnya mempercayai bahawa Makkah adalah pusat segala pusat dunia. Mungkin belum sampai mesejnya untuk hal itu terjadi. Banyak yang perlu dibuat untuk membujuk orang Islam supaya percaya bahawa Islam itu memiliki segala-galanya. Tidak lagi perlu bersandarkan kepada yang cuba disalahalih oleh orang British khususnya. Terlalu banyak yang mereka buat tetapi diperakui oleh sekutu-sekutu mereka. Kita tidak lagi tahu tahap kebenarannya. Mereka palu genderang propaganda kita semua menari mengikut rentaknya. Kita semua mengikut dan terus mengikut. 

Di London dibina sebuah jam besar yang namanya The Big Ben. Jam itulah yang dirujuk sebagai aras penunjuk waktu. Ia bermula dari 0 jam. Semua waktu tempatan dirujuk kepada waktu pada The Big Ben. Jika kita sorot semua yang namanya British atau English banyak kerosakan fakta dan kecelaruan fikiran. Paling banyak ialah fakta sejarah. Bayangkan mereka dikatakan membuka Afrika. Bagaimana kita menjawab adanya Firaun beribu-ribu tahun sebelum kedatangan British. Bagaimana orang Barat menemui Amerika sedangkan di sana sudah ada tamadun Mayan dan Aztec. Begitulah mindset manusia diceroboh secara psilogikal. Pusat pemikiran ditumpukan untuk mengangkat tinggi warisan British. Walhal mereka hanya superimpose diri mereka ke atas orang lain. Mereka menumpang secara fizikal tetapi rohnya masih pada orang yang dijajah. Sebab itu semua orang percaya cakap British. Tiada yang benar kecuali British. Orang kita hingga sekarang masih berkepala British. Hatinya British. Lagaknya British. Mimpinya British. Amalannya British.

Amerika Syarikat sudah lama membuang apa sahaja yang namanya British. Hampir sudah tiada lagi. Sistem menulis sudah diubah. Night menjadi nite. Sistem pendidikan diubah seluruhnya. Makanan berubah. Adat kebiasaan beubah. Di Britain tiada Thanksgiving dan Turkey. Tiada Holloween. Ada usaha untuk mengikis semua tinggalan British. Mereka jadikannya American. Soccer mereka jadikan American Football. Campuran antara soccer dan ragbi. Sistem politik juga berbeza. Di Britain ada parlimen. Ada perdana Menteri. Di USA ada presiden. Politik bermula di negeri-negeri dengan Gabenor. Yang lebih tinggi ialah senator. Mereka bersidang di Capitol. Di Washington. British hanya kenangan. Sekarang Britain dipaksa mengikut telunjuk Amerika Syarikat. Britain bukan lagi kepala. Ia menjadi ekor dan pengikut. Amerika Syarikat berjaya mengangkat dirinya melebihi ketinggian Britain. Melebihi kehebatan Britain. Contoh tanah jajahan yang menunggangterbalikkan negara yang menjajahnya.

Sudah sampai masanya Big Ben di London diabaikan. Jam besar di Makkah akan merealisasikan fakta dan kebenaran itu. Menaranya sudah dibina tersergam gagah. Menaranya tertancap tinggi menungkah awan. Dapat dilihat berkilometer jauhnya. Semua negara Islam perlu akur dengan agamanya. Pusat dunia adalah Makkah. Itulah hak dan kebenaran hakiki. Barat harus kembali menerima kenyataan. Sejarah mereka semakin pudar.



Big Ben di London yang selalu dirujuk sebagai penentu waktu. Kelicikan orang British menipu kebenaran.

Walau apapun saya dan keluarga pernah menatapnya. Big Ben di belakang. Menara besar yang menjana tamadun Barat. Mana tahu suatu waktu nanti ianya bukan lagi signifikan. Mungkin tiada siapa lagi yang akan menjamah sejarahnya.

Sukar juga melupakan saat-saat begini. Pada suatu detik masa ada kenangan yang lama terpahat di qalbu. Waktu-waktu indah bagi anak-anak. Dunia menjadi milik mereka. Sesuatu yang tidak mungkin diulang lagi. Saya badikannya dalam paparan sedikit untuk memberi signifikan kepada diri. Masih nostalgik.






No comments:

Post a Comment