Monday, December 19, 2011

Fall In Pittsburgh


Masa berlalu dengan pantas. Telah berlalu winter yang putih. Telah berlalu spring yang berwarna warni. Telah berlalu summer yang menghijau. Kepanasan sudah mula mengendur. Suhu naik turun tetapi turunnya semakin besar berbanding naiknya. Di England namanya autumn. Di US dipanggil  fall. Kenapa lain. Mereka yang boleh menjawab. Saya telah terangkan maksud spring. Maka  fall ada maksud yang tersendiri. Suhunya semakin turun. Falling. Mengalami sendiri sangat mengesankan. Ini bukan dari buku. Bukan dari cerita orang. Untuk mengungkapkannya sahaja tiada kata secantik bahasa. Tiada yang serupa untuk menggambarkan realitinya. Anginnya. Suhunya. Warna-warna alamnya yang memukau indah. Pertukaran sekeliling yang hanya dirasa sendiri. Dilihat sendiri. Dinikmati sendiri. Seeing is believing. Kita di Malaysia tidak banyak yang berubah. Suasana keliling hampir sama setiap masa. Hijau dan hijau. Bunga ada musimnya  juga. Tetapi bukan spring. Summer sepanjang tahun. Fall atau autumn tidak ada kecuali pada bulan Februari hingga Mac setiap tahun kita melihat gambaran fall. Dedaun getah akan menguning dan memerah. Lalu berguguran. Diganti pula dengan pucuk muda. Namun hanya daun pokok getah sahaja. Tiada yang lain. Maka suasananya tidak seindah yang pernah saya lihat.

Fall adalah waktu yang indah. Ramai juga orang jatuh cinta semasa fall. Ada kerinduan yang selalu mengusap hati. Angin yang sepoi-sepoi bahasa membawakan lagu rindu. Andy william dengan lagunya autumn leaves. Mendayu rindu kepada orang tersayang. Di US saya dan keluarga hanya sekali menikmati fall. Flora di sekeliling dilihat mula menguning pada akhir bulan September. Oktober sudah meriakkan warna-warna merah menyala. Kebanyakan dedaun menukar warnanya. Kuning di sana sini. Merah di sana sini. Di sekeliling semuanya berwarna. Dedaun yang memeriahkan suasana. Fall itu hati saya berbunga indah. Allah memberi saya kesempatan untuk menikmati kebesaranNya. Nikmat yang tidak pernah dirancang. Terlintas juga tidak pernah. Apkah lagi nikmat Allah yang hendak kita dustakan? Itulah tanya Allah dalam surah Ar-Rahman. Allah ingatkan kita berulang-ulang. Nikmat Allah sesungguhnya terlalu banayak.

Memang banyak yang dirasa lain dalam panca warna fall sebegitu. Spektrum warna yang tidak pernah dilihat di tanahair. Melihat di TV atau video atau filem atau dari imej-imej yang terpapar tidak pernah sama dengan yang dilihat mata. Yang disentuh dengan tangan. Yang disentuh dengan hati. Yang disentuh dengan perasaan. Perubahan warna yang prosesnya setiap hari. Berbulan melihat warna itu. Suhu yang semakin menurun menjadi sangat nikmat berada di luar rumah. Masih amat santai berjalan-jalan di sekeliling kota. Fall itu kami ke Point Park. Di persimpangan tiga sungai yang bertapaknya permulaan bandaraya Pittsburgh. Di situ digahkan pancutan air besar. Mercu tanda Pittsburgh. Ada ceritanya dalam entry lain. Ada college berhampiran dengannya. Ramai pelajar Malaysia di situ dahulu. Ingat Juliza Adlizan. Seorang daripada yang ramai itu. Lama kam berada berhampiran air pancut Point Park. Menikmati suasana yang tidak mungkin akan berlaku di sini. Geografi yang tidak memungkinkan. Mungkin bagi Allah. Kun fayakun. Jadilah ia.

Fall sangat nostalgik. Kuning dan merah menjadi semakin meriah. Lalu dalam hembus-hembus angin yang lembut itu sehelai demi sehelai dedaun yang berwarna mulai gugur. Jatuh di perdu. Menimbun di tanah. Meninggalkan tangkai dan ranting. Berpisah dari dahan dan pokok. Dedaun yang dahuulunya gah di atas sekarang berada di bawah. Jatuh yang tidak mungkin boleh kembali ke atas. Putuslah sudah segala hubungan. Suasan bertukar rupa. Warna-warna menjadi panaroma  yang melebar. Di atas dan di bawah warna-warna semua ada. Cuma warna yang di atas semakin menipis. Yang di bawah pada mulanya semakin menebal. Tetapi semakin pula berubah menjadi coklat, kusam dan akhirnya disimbah oleh hujan fall. Mereput dan menyatu dengan tanah. Dari tanah kembali ke tanah. Semuanya kembali ke tanah juga. Seperti kita yang asalnya gah akhirnya  bersemadi di tanah juga. Di bawah. Di tempat yang tidak tinggi. Tidak pula ditinggikan. Bila sampai masanya semuanya kembali ke tanah. Baik dedaun. Baik haiwan. Baik kita semua.

Yang tinggal ialah kenangan yang indah. Suasana yang ceria di dalam minda. Dalam hati. Ingatan yang selalu mendatang. Apatah lagi jika ada yang mencetuskannya. Melihat warna dedaun itu kembali banyak imbauan kenangan yang berlalu bersama usia. Bersama pengalaman lampau. Sesuatu yang akan disimpan. Sukar mengulanginya semula walaupun hati di dalam bagai digaru. Saya titipkan imej fall seperti yang pernah saya lalui dahulu. Yang pernah saya lihat sendiri. Mudah-mudahan ada yang akan merinduinya. Fall yang indah mengenang indah.



Photo pittsburgh cattedrale in Pittsburgh - Pictures and Images of Pittsburgh




















Cathedral of Learning menjadi focul point saya sewaktu berda di universiti itu. Perubahan di sekelilingnya mudah dilihat. Permulaan tanda-tanda fall. Masih panas tetapi dedaun sudah mula menukar warnanya.  Masih ramai yang bermandikan cahaya matahari. Basking.


Autumn in Pittsburgh, PA, USA

Sebuah rumah yang dikelilingi dedaun berwarna warni. Alangkah indahnya jika Allah merealisasikannya di sini.  Mungkin kita tidak akan betah menghadapi perubahan musim. Lihatlah keindahan itu. Berada di tempat itu tentu sahaja lebih menjanjikan keasyikan.

Red Maple Cultivar at Peak Color

Seluruh dedaun pada pokok itu bertukar warna. Dari hijau beberapa bulan sebelumnya sekarang menjadi jingga memerah.


Cherry Leaves in Full Autumn Color

Dedaun yang sudah berguguran bertindan-tindan antara satu sama lain. Perlumbaan yang tidak memenangkan sesiapa. Semuanya akan ke tanah juga. Menyatu dengannya.

Allegany State Park

Dari tepian tasik yang bening airnya. Fall mula mendatang. Membawa bersamanya masa yang berlalu pergi. Masa lain yang mendatang.

Sourwood Fall Display

Dedaun di kejauhan yang memerah.

Maple in the Gifford Pinchot

Di tepian tasik yang memang banyak di US fall menjadi amat panoramik.



Aduhai warna-warna yang ada di mana-mana.

DSCN9044

Merah.



Jingga

Ash in Beautiful Red Color

Merah lagi

Smoky Mountains Fall Color

Bukit bukau yang berwarna warni dilihat dari jauh.

Mont Tremblant in Fall

Pancawarna. Simbahan cahaya air yang membias warna awan. Diadun dengan warna hijau, kuning, jingga dan merah.

Country Pennsylvania Road

Se;pohin pokok dalam perjalanan meninggalkan musim. Untuk musim yang mendatang. Setia dengan iklim dan suhu. Zikirnya tidak pernah putus mengingati Allah.




Begitu juga pepohon yang lain

DSCN8965

Juga dedaun walau sehelaipun.


Begitulah fall yang saya tinggalkan. Yang dulunya  saya saksikan. Saya bersamanya. Menyatu warnanya. Menghidu baunya. Mengusap dedaunnya. Memahat kenangan abadi bersamanya. Jika mungkin untuk diulang lagi. InsyaAllah jika ada rezeki.

No comments:

Post a Comment