Tuesday, June 28, 2011

Bas Dan Penjalanan


Sistem pengangkutan di Malaysia dari dahulu hingga sekarang masih tetap haru biru. Banyak sangat masalah yang melingkarinya. Apabila rakyat semakin ramai semakin parah sistemnya. Berbagai-bagai tindakan telah diambil tetapi penyelesaiannya tidak nampak juga.  Kurangnya sedikit, bertambahnya yang banyak. Sewaktu saya menuntut di Universiti Malaya dahulu saya membaca buku-buku Amerika. Kebanyakan teori ekonomi dari professor yang berpenagkalan di Amerika. Tentunya teori kapitalis. Teori yang memberatkan keuntungan peribadi. Semua orang ingin menguasai kek ekonomi yang ada. Ingin lebih kaya dari orang lain. Apa yang saya lihat secara realiti berbeza dengan persepsi yang saya pelajari sebelum tiba di sana. Buku dan realiti sangat berbeza. Buku hanya idealisme yang ingin diketengahkan. Realiti adalah apa yang praktikal. Yang selesa menjadi amalan.

Pada realitinya banyak perkara yang hanya dogma. Teori semata-mata tanpa huraian yang sewajarnya. Paradoxical. Ekonomi, seperti juga hal-hal lain ada kelainan mengikut tempat, lokasi dan persekitaran. Walaupun orang Amerika gila kaya ada hal yang mereka sepakat. Keselesaan rakyat diutamakan. Sebagai contoh pendidikan tiada kompromi. Itulah modal insan yang mesti diberi keutamaan. Tidak ada satupun hal pendidikan yang diabaikan. Semuanya diberi tumpuan berganda. Kepada mereka kekurangan dalam pendidikan bererti kegagalan mengungguli penguasan mereka ke atas dunia. Pendidikan ada hubungan dengan teknologi. Ada hubungan dengan politik. Ada hubungan dengan ekonomi. Pendidikan tidak boleh dikompromikan. Mereka ingin menguasai bumi dan langit. Menguasai antara keduanya. Beraja di mata bersultan di hati. Menjadi polis dunia. Pencatur apa sahaja agenda.

Namun di sebalik banyak hal, sistem pengangkutan mereka kelihatan lebih efisyen. Di Pittsburgh umpamanya saya cukup selesa menggunakan bas. Hanya sekali saya menaiki teksi. Terlalu mahal. Very personal. Very private. You pay for it. Bas lebih selesa. Banyak perkara yang baiknya. Cuma yang perlu ialah keterbukaan kita memahaminya. Melaksanakan dengan memberikan manfaat win-win situation. Menang-menang. Pengusaha tidak rugi tetapi tidak terlalu untung. Pengguna tidak terbeban tetapi menikmati perkhidmatan yang memuaskan. Yang lebih utama ialah kesejahteraan. Pengangkutan dilihat sebagai alat produktiviti. Pengangkutan awam menjadi nadi penggerak ke arah itu. Dalam mana-mana bandar perkhidmatan bas, keretapi ringan, tram dan mungkin bot diletakkan di bawah satu perbadanan. Satu consortium. Satu pengurusan. Satu petadbiran. Strictly no hanky-panky business. It is a very serious business. Of course for the nation. Not for personal gain.

Kebanyakan warga kota menaiki bas. Tidak kira siapa mereka. Tidak kira apa pangkat mereka. Tidak kira taraf sosial mereka. Masyarakat yang sudah bertamadun tinggi dari segi rasionalisasi berbeza dengan kita. Mereka benar-benar memahami tanggungjawab melaksanakan tuntutan negara. Proud to be its citizen. Sedia berkorban nyawa. Yang lelaki berblazer. Yang wanita memakai pakaian kerja. Yang ini kita kalah. Kita tidak tahu membezakan antara pakaian casual dengan pakaian kerja. Kita mengalami kecelaruan budaya dari segi berpakaian. Orang putih pergi bekerja memakai blazer. Tiada kecuali. Sewaktu winter mereka memakai overcoat. Bezanya hanya ada yang memakai dari jenis mahal sedangkan yang lain memakai jenis murah atau sudah lusuh. Jika kita menonton filem atau video mereka, yang menaiki bas itu kita lihat sama belaka. Seolah-olah tiada kelas sosial. Tiada perbezaan taraf.

Menaiki bas memanglah membayar tambang. Pelaksanaannya berbeza. Senario biasa di Malaysia ialah bas itu dikendalikan oleh dua orang. Seorang hanya menjadi drebar semata-mata. Yang seorang lain menjadi kelindan. Kelindan inilah yang ke hadapan dan ke belakang memungut tambang. Mengoyak tiket. Maka kos mengendalikan bas itu menjadi berganda. Di Pittsburgh yang ada hanya drebar sahaja. Seorang sahaja. Bas pula panjang. Bersambung. One, two or three coaches. Maknanya pada waktu biasa mungkin hanya ada one or two coaches. Tetapi pada waktu puncak mesti ada two or three coaches.

Panjang. Berderet-deret pula dalam satu masa. Jalan yang berlainan tetapi destinasinya satu. Pilihan buat penumpang.

Pada waktu puncak bukan hanya ada bas yang panjang bersambung, perjalanan bas-bas itu bertunda-tunda. Untuk sampai ke sesuatu destinasi bas-bas itu melalui jalan-jalan yang berbeza. Jika kita tidak mahu bas yang di hadapan pilih yang kedua atau ketiga. No rushing sebab banyak pilihan. Penumpang sentiasa nombor satu. Diberi keutamaan. Sentiasa diutamakan. Yang penting mereka sampai di destinasi mereka on time. Bekerja. Produktif. Menyumbang kepada negara. Menjadikan negara mereka kaya sebabnya kekayaan itu akan kembali kepada mereka dalam bentuk berbagai-bagai faedah sosial.  Bas bukan dianggap sesuatu yang terasing dari agenda negara. It plays an integral part of nation building. Ini yang kita abaikan. Kita berminat dengan part of the cake tetapi tidak memahami tanggungjawabnya kepada negara. Bayangkan jika bas boleh disediakan berderet-deret di Kuala Lumpur dan di Lembah Klang umpamanya. Tentu  ramai yang akan meninggalkan keretanya di rumah. Jalan kurang sesak. Hanya jika perlu sahaja.

Ini bas two coaches. Panjang kan? Kalau begini tentu penumpangnya berganda.







Bas-bas panjang ini dinamakan articulated bus. Berganda ramainya penumpang yang mendapat perkhidmatan. Kebanyakan penumpang berdiri. Tempat duduk terhad. Sangat terhad. Yang duduk sepenuhnya hanya bas ekspress perjalanan jauh sahaja.

Di negara maju, hatta di Brazilpun bas-bas seperti ini digunakan untuk mengangkut warga kotanya. Begitulah di negara-negara maju yang lain. Sebut sahaja di mana. Amsterdam, London, Tokyo, Brussels, Rio Jeneiro, Rome, Genua, paris, Hamburgh. Sebut sahaja di mana. Di negara maju pengangkutan awam sudah jauh terkehadapan. Rapid KL mungkin boleh memikirkannya. Belajar dan ambillah yang baik dari mana sekalipun. Yang penting rakyat didahulukan.

Untuk memartabatkan sistem pengangkutan yang bertaraf tinggi tentu banyak kosnya. Tetapi pelaburan sebegini berbaloi dalam jangkapanjang. Kurang pembaziran petrol.  Kurang kemalangan. Kurang kesesakan. Kurang pekerja yang lewat ke tempat kerja. Keselesaan terjamin. Bas yang panjang sebegitu dipandu oleh seorang drebar yang mungkin tua atau wanita. Ya wanita memandu bas panjang. Tiada masalah kerana semua bas adalah automatik. Hanya perlu masuk giar, tekan minyak dan brek. Bila pemumpang naik buka pintu hadapan. Bila penumpang turun buka pintu belakang. Itu sahaja. Tambang? Yang ini kita perlu rasionalkan akal. Perlu fikirkan dengan mendalam. Falsafah mereka sudah lama terlaksana. Sudah disepakati keluhurannya. Sudah teruji berzaman-zaman.

Jalanraya di USA lebar dan luas. Selalu mengambil kira jangkamasa hayatnya yang panjang. Untuk masa hadapan yang diunjurkan. Yang dijangkakan. Yang direncanakan. Jalanrayanya tip-top supaya semua kenderaan berjalan tanpa gangguan. Bas di sana berjalan di jalanraya seperti di lapanganterbang. Jalannya rata dan licin. Pemandu bas memandu dengan selesa seolah-olah semuanya adalah joyride. Selekoh di perbesarkan. Persimpangan diperbanyakkan jejambat dan jejentas. Pendek kata pegangkutan seperti nikmat yang tidak terhingga. Penumpang dijamin sampai di destinasi mereka mengikut jadual. Hampir saban waktu jadual itu predictable. Suatu perkiraan yang mengambil masa yang panjang. Penyelidikan  yang berterusan.

Tambang bas tidak seperti di nergara kita. Nilai tambang disukat mengikut jarak. Di Pittsburgh tambang bas mengikut zon. Dalam satu zon mereka membayar  a dollar (waktu saya dahulu sekitar RM2.60. Sekarang lebih murah lagi). Walaupun mereka naik hanya setengah kilometer mereka membayar  a dollar. Satu zon dikira city limit. Sekitar 10 15 km atau 10 batu pada mereka.  Ini falsafahnya. Bas menyediakan perkhidmatan. Penumpang membayar perkhidmatan itu. Bukan jarak perjalanan. Maknanya semua orang menyumbang untuk melestarikan perkhidmatan itu. Yang jauh menyumbang. Yang dekat turut menyumbang. Semua orang perlukan perkhidmatan itu. Semua orang mahukan perkhidmatan itu cekap dan berkesan. Berjalan lancar. Tanpa gangguan. Jika ada masalah semua orang terlibat. Bukan yang dekat sahaja. Bukan yang jauh sahaja. Tentang hal ini mereka sepakat. Untuk bukan penentu. Perkhidmagtan yang penting.

Apabila bas melewati zon pertama penumpang menambah tambang sebanyak satu quarter. 25 sen. Masuk zon yang ketiga tambah lagi satu quarter. Perjalanan sejauh 60km mungkin tambangnya hanya sekitar USD1.50. Murahkan? Namun begitu bas tidak banyak menyediakan tempat duduk. Jika adapun  khusus untuk warga emas atau OKU. Atau wanita. Atau kanak-kanak kecil. Yang wanita diutamakan. Yang lelaki menjadi gentlemen. Mengalah untuk memberi laluan kepada ladies yang ada. Entahlah nikmat sungguh menaiki bas di USA. Nanti apabila penceritaan saya ini sampai di Canada akan saya ceritakan lebih lanjut penganukutan di bandaraya Toronto yang lebih unik lagi.

Kelindan bas tidak ada untuk memungut tambang. Semuanya self-service. Naik sahaja bas, terdapat mesin yang menerima tambang. Terletak di sebelah drebar. Drebar hanya membaca berapa jumlah yang kita masukkan. Sama ada wang kertas atau siling. Terdapat keistimewaan yang luar biasa bagi orang Amreika. Mereka kuat ingatan. Drebar seolah-olah tahu zon mana kita berhenti. Jika kita terlupa menambah tambang dia akan mengingatkan kita bahawa kita sudah melewati zon yang berlainan. Seorang tetapi mengawal serba serbi. Lagipun drebar bas bukan calang-calang kerjaya. Paling kurang gaji mereka USD2,500 sebulan. Atau USD30,000 setahun. Paling kurang. Semua orang dijamin boleh hidup. Jika tidak selsesa sekalipun dapat kelapangan hidup. Menikmati apa-apa yang sepatutnya dinikmati.

Bila agaknya hal seperti ini akan sampai di sini? Terlalu lama menunggu. Tunggu yang mudalah untuk membuat perubahan. Tunjukkan sayang dan cinta kepada negara ini. Caranya merancang untuk menambahbaik. Itu sahaja. Ramuannya cari di seluruh dunia. Kita kaya dan memiliki kekayayaan. Kewarasan berfikir yang perlu. Ada pula keberanian untuk membuat perubahan.

No comments:

Post a Comment