Wednesday, October 6, 2010

Di Mana Laluan dan Titian Siraotol Mustaqim?

Bila saya pandang keliling, saya sudah merasa sukar mengenal yang hak dengan yang batil, yang benar dengan yang salah. Yang saya lihat adalah hal-hal biasa setiap hari. Pada mata kasar tiada apa yang salahnya. Semuanya perkara biasa. Lumrah masakini. Bila diamati yang biasa itu deceived mata saya. Yang biasa itu berat konotasinya. Yang biasa itu dahsyat impliksinya. Yang biasa itu amat menakutkan. Saya terfana melihat yang tersirat. Banyak hal-hal yang terbiasa itu sudah lari dari hakikat. Lari dari syariat. Sudah menjauh dari jalan lurus yang selalu dipropagatekan.

Ramai yang maklum bahawa makanan dan minuman kita sangat tercemar. Bukan pencemaran udara. Bukan air. Bukan radioaktif. Bukan toksik. Tetapi pencemaran yang memisahkan antara Islam dan kafir. Iman dan jahil. Banyak bahan makanan dan minuman kita dicemari dengan bahan-bahan haram. Bahan-bahan yang tidak suci dari segi agama. Paling banyak ialah bahan dari babi. Minyaknya. Ekstraknya. Patinya. Cebisannya. Darahnya. Kita selalu terpedaya dengan pengawet yang dibenarkan. Penaik yang dibenarkan. Pewarna yang dibenarkan. Penstabil yang dibenarkan. Apa sebenarnya benda-benda itu tidak dinyatakan dalam bahasa orang biasa. Nama saintifik hanya khusus untuk mereka yang terpelajar sahaja. Mereka yang tidak mencapai tahap pendidikan tinggi, istilah saintifik terlalu kabur. Mereka tidak faham. Mereka tidak tahu. Apabila kecerdasan agama tiada maka semuanya dikira halal jua. Itulah episoh kejahilan tentang halal dan haram dari segi makanan dan minuman.

Isu ini nampak kecil tetapi amat besar impaknya. Jika darah, daging dan saraf kita dicemari dengan benda-benda yang haram, maka jauhlah kita dari mencintai yang halal. Yang diperintah akan terabai. Yang disuruh akan ditangguh. Maka hati nurani kita cenderung kepada yang tidak baik. Ia sudah pekat. Ia sudah gelap. Ia sudah hitam. Mata hati tertutup untuk melihat yang baik. Mata kasar lagilah tertutup untuk melihat kebaikan. Fikiran kita diserang was-was dan waham memanjang.

Saintis Islam tidak ramai yang peka. Biologis Islam tidak ramai yang peka. Menentukan yang halal, suci dan bersih bukan satu crusade peribadi kepada orang Islam. Tidak juga crusade jama’i kepada mereka. Masing-masing menyerahkan kepada yang lain. Tanpa ditunjuk, tanpa dituding siapa yang perlu bertindak. Siapa yang mesti menjalankan tugas menentukan yang benar. Yang halal. Kita seperti tidak faham. Kita tidak tahu. Kita tidak peka. Tanggungjawab ini perlu ditanggung bersama. Tanggungjawab semua orang Islam. Tanpa kecuali. Ikut kemampuan dan kapasiti masing-masing. Yang berkuasa boleh bertindak. Yang tidak ada kuasa sekurang-kurangnya boleh melaporkan hal yang tidak menyenangkan itu. Halal dan haram bukan mainan. Implikasinya ialah pilihan sama ada syurga atau neraka.

Pada pengamatan saya, pergaulan soaial adalah yang paling banyak kelihatan tercemar. Terlalu gawat untuk dianalisis. Sebelum merdeka dahulu sekolah menengah tidak bercampur. Lelaki di sekolah lelaki. Perempuan di sekolah perempuan. Sekolah menengah Melayu atau Kebangsaan belum ada lagi. Yang ada sekolah-sekolah menengah yang bahasa pengantarnya dalam Bahasa Inggeris. Begitulah wujudnya sekolah menengah Convent. Khusus untuk pelajar perempuan. Kalau ada perkataan perempuan memang sahih sekolah untuk pelajar perempuan. Yang lelaki pula di High School. Atau di sekolah-sekolah yang benama St Michael, Anderson, Clifford dan sebagainya. Maka terpisahlah dua gender pelajar. Terpisah dua jenis pelajar yang sudah mula datang gejolak berahi remajanya. Halangan dan kekangan dapat membendung hubungan awal. Sekurang-kurangnya dapat dilambatkan. Ditangguhkan. Dikawal dan dipantau agar tidak terlampau. Tidak dibebaskan peluang yang tidak difahami natijahnya.

Mereka dipisahkan supaya mereka tidak terangsang. Supaya mereka tidak terdedah dengan maksiat mata dan hati. Fitnah dunia yang perlu dihindarkan dari umur muda. Semasa rebung inilah kita lentur mereka. Bila sudah membuluh payah jadinya. Keras ruasnya. Sudah sukar dibentuk lagi. Majal dan memantul. Payah hendak menyerap yang baik. Yang positif. Yang diredhai Allah. Buluh boleh dilayur. Manusia sudah sukar dibentuk bila sudah dewasa. Tetap tegak membatang. Keras dan kaku.

Entahlah, mungkin malang agaknya. Selepas merdeka banyak sekolah yang menghimpunkan pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam satu kelas. Dalam satu sekolah. Dalam satu bumbung. Begitulah yang berlaku di semua sekolah berasrama penuh. Hatta yang bernama sekolah menengah agama sekalipun. British memisahkan api dari minyak yang boleh membakar hingga semarak. Tradisi itu kita pecahkan selepas merdeka. Kita campurkan minyak dan api. Kita nyalakan api itu. Sedikit sebanyak ianya membakar dan terbakar. Ramai yang hangus pada usia muda. Anak siapa? Anak kita. Anak orang Islam. Anak Melayu.

Setelah lebih 50 tahun kita merdeka, kedaaan itu mungkin menyumbang kepada perlakuan-perlakuan yang jauh dari akhlak terpuji. Kita dibanjiri dengan maksiat remaja. Kita diasak dengan budaya cemar dari barat. Kita tenggelam dengan kebebasan sosial. Pergaulan bebas. Jika dulu agama diletakkan di atas tetapi sekarang agama tidak dapat ditentukan kedudukannya. Idealism beragama pudar kerana gerakan-gerakan yang menuju kepada pragmatism, individualistik, eksistensialism.

Dalam filem dan tv atau CD atau video, barat digambarkan sebagai kebobrokan soaial semata. Mereka berpeluk di mana-mana. Mereka bercium di mana-mana. Mereka bercumbu-cumbuan di mana-mana. Mereka digambarkan jadi belangkas. Itu yang mereka propogate. Propaganda mereka. Itu cara mereka educate orang yang berada di luar dunia Hollywood. Realitinya, realitinya, realitinya tidak begitu. Pergilah ke barat. Di bandar-bandar yang siuman. Sukar menemuai orang berpeluk. Tidak juga orang bercumbu. Atau bercium. Mereka mungkin melakukannya. Tetapi masih agak sopan dalam hal-hal yang peribadi. Masih ada rasa kemanusiaannya. Siuman dan waras. Perlakuan itu dilakukan di balik-balik dinding yang tidak kelihatn. Isteri masih boleh menuntut percerian jika suaminya menduakannya. Atau suami menuntut perceraian jika isteri curang kepadanya. Ironis bukan? Di sini, di tempat ini yang asasnya Islam kita jadi lebih barat dari orang barat.

18 bulan saya di USA. Mungkin hanya sekali saya melihat orang berkucupan. Tiga bulan saya di Toronto, Canada tidak juga saya temui mereka yang bebas berpelukan dan berciuman hingga menyukarkan orang lain yang nampak seprrti orang Maelayu yang tidak biasa dengan hal tersebut. Yang ternampak, susah. Yang terpandang, susah. Orang kita pula yang terpedaya. Ramai yang terikut-ikut apa yang digambarkan dalam filem dan video. Hakikat ini tidak dapat dimengerti jika kita hanya percaya sepenuhnya kepada paparan di filem dan video. Paparan itu untuk menunjukkan keperibadian mereka dalam realiti berumahtangga. Bukan untuk tontonan umum dalam perlakuan yang sebenar. Filem dan video bukan realiti. Hanya the world of make belief.

Lelaki dan wanita ajnabi haram pergaulannya tanpa hak. Nikah dan perkahwinan menghalalkan perhubungan mereka. Hal ini seperti sudah tiada erti. Anak-anak remaja bebas berpeluk. Bebas berpegangan. Bebas berpimpinan tangan. Kulit lelaki dan kulit wanita sudah dihalalkan begitu sahaja. Kita melihat tetapi mulut kita terkunci kerananya. Yang berkasih lebihlah lagi. Tiada batas langsung saban waktu. Bagaimana pula yang bertunang? Pandai-pandai merubah hukum menghalalkan sentuhan kulit masing-masing. Bertunang hanya membuat tempahan. Belum lagi menerima hak milik. Belum lagai menghalalkan. Nikah sahaja yang menghalalkan semua itu. Ini yang sukarnya. Ibu bapa menvggalakkan pergaulan bebas kerana anak mereka sudah bertunang. Tanggapan yang tidak berpegang kepada agama. Tiada dalam syariat. Dilarang Allah dan RasulNya. Dilarang sebelum ada pernikahan yang sah. Maka berlakulah kemungkinan-kemungkinan yang diluar jangka.. Iblis dan syaitan cukup selesa dengan apa yang mereka dapat. Nikmat dunia yang tidak pernah puas dan kenyang.

Di mana sebenarnya kecerdasan beragama anak-anak orang Islam? Di mana agaknya sensitiviti orang Islam? Mengapakah isu halal dan haram ini bukan siu besar? Bukan isu pokok? Bukan isu fundamental. Bagaimana yang batil ini, yang dasar ini selalu dilepas pandang? Bila sebenarnya kita mula kabur? Mula tidak dapat menilai yang hak. Menolak yang batil. Inilah pengakhir dalam fasa-fasa kemanusiaan. Yang batil dianggap perkara biasa. Tiada terfikir pahala dan dosa lagi.

Ibu bapa pula hilang kawalan dan kewarasan. Orang-orang yang berwibawa terlalu sibuk merawat mereka yang sudah terlanjur dengan maksiat yang berganda-ganda. Guru sudah terbelenggu. Orang-orang agama melihat tetapi berbicara tanpa suara. Maka semaraklah hal-hal yang menjadi barah dan membarah. Semakin lama semakin tiada arah. Darah yang mengalir dalam urat saraf kita tercemar dengan segala perkara. Silauan dunia mengenggelamkan syurga idaman. Entah di mana semuanya. Titian siratol mustakim tidak kelihatan lagi. Kabur dan penuh jerebu hitam.

Apa yang boleh kita buat? Secara individu. Secara jama’i. Kiranya tiada wahana dan wacana, kiranya tiada wadah untuk merencana dan bertindak, nanti tsunami kemurkaan Allah tentulah tiada siapa yang dapat bertahan. Ianya menyeluruh, menimpa siapa sahaja yang bernama manusia. Allah pasti menggantikan dengan umat lain yang lebih baik. Yang sudah tiada fungsi kebaikannya diganti dengan manusia yang masih ada harapan untuk terus memakmurkan alam ini.

Hubaya! Hubaya! Amaran telah berkali-kali diberikan. Dunia sedah semakin tua. Semakin dekat dengan penghujungnya. Jalan pulang semakin sukar. Ayuhlah kembali mencari jalan pulang itu. InsyaAllah kita dalam lindunganNya. Amin.

No comments:

Post a Comment