Saturday, May 15, 2010

Selamat Hari-Harimu Wahai Guru

Selamat hari guru. Kita ingat kepada mereka kerana ada pertemuan, kebersamaan, keterbukaan dan pemindahan ilmu, maklumat dan kemahiran. Dari guru kita mengerti yang namanya ilmu, erti maklumat, erti kemahiran. Dari guru kita dapat rasa kemanusiaan. Darinya kita menjadi manusia yang menjadi pelaku sosial untuk kelangsungan keluarga, masyarakat dan sesuatu bangsa. Dari guru kita mengerti makna, maksud dan arah tujuan. Dari guru kita membina azam, hasrat dan cita-cita. Dari guru kita mengembangkan sayap dan lambungan martabat untuk meneroka alam yang luas ini.



Siapalah kita tanpa guru. Walaupun setiap guru peranannya sekadar beberapa minit sahaja setiap hari namun setiap guru memberi impak yang kuat kepada kita. Memang guru mungkin berada bersama kita selama 40 atau 80 minit sehari tetapi jika dibahagi dengan 40 orang rakan kita di sesuatu kelas tentulah kita hanya mendapat perhatian selama 1 hingga 2 minit sahaja setiap hari. Sangat-sangat terhad. Namun kita selalu beranggapan bahawa semua guru bertanggungjawap sepenuhnya terhadap terbangun atau tidaknya seseorang pelajar. Kadang-kadang persepsi yang tidak adil ini memberi tekanan yang berat kepada guru.



Keupayaan guru terbatas. Terbatas kerana keterbatasan waktu. Terbatas kerana keterbatasan prasarana teknikal dan ilmiah. Terbatas kerana keterbatasan kuantiti pelajar yang terlalu besar. Terbatas kerana keterbatasan tugas-tugas guru yang kompleks di sekolah. Kekangan-kekangan yang banyak yang membataskan keupayaan guru, kita seharusnya melihat dan menilai semula siapa guru sebenarnya.



Kita masih ingat seingatnya. Kita ingat kehadirannya. Kita ingat suaranya. Kita ingat kelibatnya. Kita akur ketegasannya. Kita dengar amarahnya. Kita sayu rayuannya. Kita semangat motivasinya. Ada masanya kita jengkel dengan tinggi suaranya. Kita geram tidak mendapat perhatiannya. Kita gagal memuaskan hatinya. Namun kita gembira dengan dedikasinya. Kita senyum ingatkan kehebatannya. Kita tertawa kerana lawak dan kecindannya. Kita santai kerana seronok berada di kelasnya. Kita selesa berada bersamanya.



Terima kasih kerana keikhlasanmu. Terima kasih atas dedikasimu. Terima kasih kerana kasih sayangmu. Terima kasih komitmenmu. Terima kasih kerana keperihatinanmu. Terima kasih kerana kesabaranmu. Terima kasih kerana motivasimu. Terima kasih atas dekatmu. Terima kasih atas keberadaanmu. Terima kasih, terima kasih, terima kasih. Kau telah titipkan segala muatiara yang tidak ternilai. Kau berikan semua yang berharga. Kau telah penuhkan dadaku ini dengan perisai zaman untuk menghurai alam. Kau telah angkatku melebihi darjat yang biasa. Tahuku adalah tahumu. Mengertiku adalah mengertimu.

Aku ingat ketukan di jariku. Aku ingat pukulan di telapak tanganku. Aku ingat cubitan di perutku. Aku ingat libasan di punggungku. Aku ingat leteran memanjangmu. Aku ingat marahmu yang bersalut sayang. Aku ingat genangan air matamu. Aku ingat sayu suaramu membujuk supaya aku menumpu untuk berjaya selalu.

Entah di mana masa lapangmu. Entah di mana keluargamu. Entah di masa jiran-jiranmu. Entah di mana saudara maramu. Hidupmu hanya untuk aku. Segala-galanya aku. Sekolahmu. Rakan sejawatmu. Kesukaranku. Kepayahanku. Akhirnya kau hanya mahu senyum puas atas kejayaanku. Yang jadi kebangganmu. Yang jadi pengubat resahmu. Yang merangsangmu untuk terus mendidik adik-adikku. Bangsaku dan bangsamu.

Aku selalu melupakanmu. Aku selalu terlepas pandang hidupmu. Jasamu. Pengorbananmu. Susah payahmu. Kau hanya wujud dalam ingatan. Dalam lipatan ingatan. Dalam hati yang kelam. Dalam simpul-simpul serpihan dan cebisan zaman. Nun jauh di sana kau selalu ingat anak-anak didikmu. Bertanya khabar kejayaanku. Ingin tahu kebahagianku. Mencari ruang-ruang mengingat keletahku. Kenakalanku. Celotehku. Tangisku. Rajukku. Degilku.

Dalam samar-samar ingatan itu aku melihat kembali layananmu yang saksama dan adil. Pandangan matamu yang sejuk mendamaikan. Pandangan sayangmu tanpa mengira anak siapa aku ini. Kenal atau tidak keluargaku. Kaya atau miskinku. tinggi atau rendah kedudukan keluargaku. Bernama atau tidak ibu bapaku. Bangsawan atau marhaen keluargaku. Kau tetap didik aku seperti anakmu. Keinginanmu hanyalah untuk melihat aku kembali ke dalam keluarga dan masyarakat sebagai warganegara unggul yang menjamin dan menjaga keutuhan agamanya, masyarakatnya dan bangsanya. Kau ingin aku menjadi masnuaia berguna. Berjasa. Mengamal kebaikan. Mencapai kebahagian. Mencapai kesejahteraanku. Melengkapi hidupku.



Berapa ramai sebenarnya yang ingatkan kau. Ingatkan perananmu mendewasakanku. Menjadi manusia mengerti. Perasa. Perihatin. Tahu menghargai. Tahu berterima kasih. Tahu mengenang budi. Selamat hari guru untuk guru-guru ku.

Dalam usia setua ini tentulah hanya ada bebebrapa orang sahaja guru saya yang masih hidup. Membilang hari-hari terakhir mereka. Cikgu Ibrahim sudah tiada. Begitu juga cikgu Supian, Esa, Muhari. Yang masih ada cikgu Syukri, cikgu Jamadi dan cikgu Ali. Cikgu-cikgu di sekolah agama dahulu kesemuanya sudah tiada.

Tempatmu tinggi cikgu. Martabatmu tinggi guruku. Letakmu tinggi di mataku. Bagi yang sudah tiada hanya mampu ku titipkan al-Ftihah. Bagi yang masih ada semoga panjang usiamu. Lihatlah aku menjejaki dirimu. Moga-moga senang usia barakahmu. Amal jariah ilmumu. Ajaran baikmu. Jasamu tetap ku kenang cikgu. Kaulah sinar harapan. Kaulah penunjuk jalan. Kaulah pembimbing setia. Kaulah perentas masa yang selalu menabur bakti. Terima kasih cikgu. Dirgahayu cikgu-cikguku.

No comments:

Post a Comment