Friday, May 14, 2010

Masa Dulu-Dulu - Bahagian Kedua Puluh Enam: Bab Kelima

Saya mula bertugas di Politeknik Ungku Omar (PUO) pada 19 Februari 1979. Tarikh itu besar ertinya bahawa episod hidup saya banyak berkisar di politeknik ini. Saya tingglkannya pada 13 Disember 1990. 12 tahun saya berada di politeknik ini. 12 tahun saya menghuni dan bermastautin di Ipoh. 12 tahun menjinakkan jalan dan lorong. Inilah jangkamasa perkhidmatan saya yang paling lama di sesuatu tempat sebelum saya bersara pada 23 Julai 2001. Bersara wajib pada usia 55 tahun.



Saya tertanya-tanya juga bagaimana saya boleh ditugaskan di PUO. Tidak ada dalam perkiraan saya. Nama politeknik tidak saya ketahui. Tidak pernah terlintas dalam pemikiran saya. Semuanya misteri kepada saya. walau apapun pada mulanya saya membiarkan persoalan itu tanpa mencari puncanya. Saya damaikan hati. Mungkin ada orang di Kementerian Pelajaran yang mencabut nama saya dari senarai guru-guru yang dalam senarai sedang belajar dan telah tamat. 19 Februari 1979 saya jejakkan kaki saya di PUO. Ketika itu pengetuanya Encik Nawawi dan ketua Bahagian Perdagangan pula Tuan Haji Ahmad bin Abd Rahman. Setelah bertugas beberapa ketika barulah saya sedar bahawa pegawai di Kementerian itu sebenarnya rakan semasa belajar di Universiti Malaya (UM). Haji Zakaria namanya. Kebetulan dia graduat setahun lebih awal dari saya. Di Kementerian, dia berkira untuk menarik rakan-rakannya berkhidmat di tempat-tempat yang strategik termasuk politeknik.



Terlalu banyak peristiwa di PUO jika hendak dirakamkan kesemuanya. Kesemuannya saya gali semula dari lipatan ingatan saya. Alhamdulillah ingatan masih kuat, masih segar, masih berputar. Mungkin ada episod bersiri untuk cerita di PUO ini sahaja. Sabarlah. Pengalaman dulu-dulu ini sudah tidak ada lagi di politeknik barangkali. Masa sudah berubah. Sistem sudah berubah. Wawasan sudah berubah. Jangkaan sudah berubah. Namun demikian PUO telah mengangkat diri saya ke persada kerjaya yang sangat bermakna kepada saya. Besar ertinya hingga kini. Tapaknya saya bina di sana. Dirgahayu PUO.

Di Bahagian Perdagangan saya ditugaskan mengendalikan beberapa subjek termasuk pemasaran, pengurusan perniagaan dan ekonomi. Selain daripada itu mengendalikan juga projek pelajar. Pada masa yang sama kerap ditugaskan untuk menjadi pengacara apabila diadkan majlis-majlis di peringkat bahagian. Bila diadakan mesyuarat bahagian saya diminta menjadi pencatat mesyuarat. Tugas itu diberatkan lagi dengan menjadi pengawal disiplin di peringkat bahagian. Nampaknya bidang disiplin singgah lagi dalam kerjaya saya sebagai pendidik.

cabaran pada peringkatawal ialah menyampaikan kuliah dalam Bahasa Inggeris. Terpana dan keliru saya pada mulanya. Bagaimana perkara itu boleh terjadi? Di Universiti Malaya kuliah saya dalam Bahasa Melayu tetapi di PUO kuliah yang saya sampaikan dalam Bahasa Inggeris. Semangat patriotik saya berkata bahawa segalanya adalah mengundur ke belakang. Dalam usaha untu mendaulatkan Bahasa Melayu, hakikatnya kita mengkhianatinya. Hingga sekarang perkara ini masih tidak selesai. Pi mai pi mai dasar kita mengenai bahasa masih tunggang terbalik. Entahlah, saya lemas memikirkannya. Hanya pada tahun 1983 penggunaan Bahasa Inggeris digugurkan dan diganti dengan Bahasa Melayu. Sekarang Bahasa Inggeris menghantui semula IPT.

Di peringkat PUO saya banyak menjadi petugas dalam beberapa aktiviti. Barangkali saya beruntung kerana banyak pengalaman yang saya timba. Kesemuanya bermanfaat sewaktu saya bertugas di SMT Johor Bahru dan di UTHM dari peringkat awal hingga saya bersara. Di PUO saya pernah menjadi penemuduga calon pelajar (dulu semua calon ditemuduga dahulu), jawatankuasa pemilihan bakal pelajar, jawatankuasa disiplin, penasihat MPP, waden luar dan pengacara tahunan konvokesyen PUO.

PUO adalah bermulanya segala-galanya dalam kerjaya saya. Kesemua pengalaman yang saya lalui memberi impak yang besar dalam kerjaya saya seterusnya. Saya menjadi pendidik yang sebaiknya kerana ia adalah darah daging saya. Ia mengalir dalam diri saya. Hidup dan mati saya. Semangat hidup saya. Sumber kekuatan saya. Dengannya saya membina kejayaan akademik anak-anak saya.

Ipoh tidak pernah asing kepada saya. Hingga sekarang ada yang menyangka saya berasal dari Ipoh. Lihatlah dalam gambar-gambar Taj Mahal saya. Semua pasu yang ada dalam gambar itu saya beli di Ipoh. Hingga sekarangpun jika saya singgah di Ipoh pasti ada sebuah dua pasu yang saya beli. 12 tahun adalah suatu jangkamsa yang sangat lama. dari Ipoh saya ke USA kerana mengikuti pengajian Sarjana Pendidikan saya. dari Ipoh saya ke Canada kerana mengikuti kursus Public Relation and Industrial Liaison selama tiga bulan di Toronto. Dari Ipoh saya meluncur turun ke Batu Pahat.

Lima orang anak saya lahir di Ipoh. Dari yang keempat hingga yang kelapan. Semua yang di Ipoh dekat di hati saya. Terlalu lama berada bersama dengan warganya. Kebetulan pula staf UTHM ramai yang berasal dari PUO. Prof Dr Wahid, Prof Dr Jailani dan isterinya, Prof Dr Maizam, Tuan Haji Hassan Asran dan Tuan Haji Mohd Nor Ihkasan bermula dari PUO. Di fakulti lain juga ramai. Prof Dr Sulaiman, Prof Haji Ayob, PM Dr Lee Yee Loon, PM Awtar Singh, PM Phang Chee Pong dan isterinya, Dr Mohd Jiwa, PM Dr Idrus Masirin, dan mungkin ramai lagi yang terlepas dari senarai ini.

Ramai juga juruteknik UTHM yang dulu bekas pelajar PUO. Mereka kenal saya, ketegasan saya serta tanggungjaab saya mengenai disiplin pelajar-pelajar PUO. Walaupun berlainan bahagian sewaktu di PUO saya menjaga disiplin semua pelajar. Tidak ada yang terkecuali. Saya bermula di situ sebagai pendidik dalam kumpulan pengurusan dna profesional.

Telah 20 tahun saya tinggalkan Ipoh secara rasmi. Saya tinggalkan PUO. Saya tinggalkan orang-orang yang dekat dengan saya. Saya tinggalkan tempat-tempat saya jatuh dan bangun di sana. Darah anak-anak saya tumpah di sana. Dinggalkan semua yang boleh dikenang. Sesekali menjenguk semula, panjanglah ingatan berjela-jela. Yang tinggal hanyalah ingatan, rakaman dan catatan seorang pengembara. Masih belum tahu di mana nokhtahnya. PUO tetap dekat di hati saya.

No comments:

Post a Comment