Friday, May 28, 2010

Membuang Bayi, Seks Rambang dan Krisis Keturunan Orang baik-baik

Krisis membuang bayi hendaklah dilihat lebih mendalam. Ia melibatkan suatu proses yang akhirnya akan sampai kepada peringkat kritikal dalam penghidupan umat Islam di Malaysia. Terfikirkah kita siapa bakal menantu kita jika kita sampai ke pringkat usia tersebut? Anak-anak muda, siapakah sebenarnya bakal pasangan hidup kamu? Setakat manakah keyakinan kita bahawa orang yang disemenda itu secara hakikat adalah anak sah taraf? Allahu Akbar! Ke manakah kita harus berpaling untuk mencari keyakinan bahawa orang-orang di sekeliling kita adalah orang-orang yang berketurunan baik-baik.


Islam memberi panduan bahawa pasangan hidup seharusnya cantik supaya sedap dipandang dan menyejukkan hati. Dari mata terus ke hati. Dia seharusnya kaya atau sekurang-kurangnya ada keupayaan untuk hidup selesa. Dengannya makan dan minum terjaga, pakaian terjamin dan tempat tinggal menasabah saiznya. Dia seharusnya beragama supaya hidupnya terarah dan selalu mencari keredhaan Allah. Yang akhir ialah orang dari keluarga baik-baik. Inilah yang sekarang memeningkan kepala. Bagaimanakah kita hendak mengukur dn menilai keluarga baik-baik?


Konsep baik harus juga difahami. Ia tidak boleh disamakan dengan hal-hal lain. Dalam bidang munakahat ada konsep tersendiri mengenai baik dan ia perlu dijaga, dihormati dan dilindungi. Islam memerlukan supaya kita menjaga beberapa perkara yang asas tetapi hak. Agama, nyawa, harta, akal dan keturunan. Menjaga keturunan bukan mudah, bukan mudah seperti yang dijangka. Seperti kata penghulu Semerah Padi lakonan P Ramlee: Rosak keturunanku dan rosak keturunanmu . Itulah yang dilabel jika berlaku perbuatan larangan di luar fitrah syara'. Yang haram kekal haram kecuali dihalalkan melalui akad nikah. Tanpa nikah haramnya berkekalan.


Ambillah iktibar. Ambillah pengajaran. Kuturanan kita tidak boleh dicemarkan. Tidak boleh dikotorkan. Tidak boleh dijadikan tidak sah taraf. Tanggungjawab setiap umat Islam untuk memelihara keturunan masing-masing. Pendidikan agama jangan sekali-kali dipandang remeh. Jangan diremehkan. Jangan dipinggirkan. Jangan dipermain-mainkan. Jangan diambil mudah. Jangan dispelekan. Kita ada tanggungjawab besar untuk menjaganya, melindunginya, mempertahankannya. Ia adalah pertaruhan antara yang hak dan yang batil. Antara keampunan dan kemurkaan Allah. Antara syurga dan neraka.


Jika kejantinaan sudah tidak lagi dihormati sebagai kesucian dan kesyahduan mendirikan masjid maka kita akan terjerumus merosakkan keturunan kita. Apatah lagi jika masyarakat tidak peka bahawa sesuatu perkahwinan mestilah melibatkan pasangan yang sah taraf khususnya bagi wanita. Jika wanita itu tidak sah taraf, wajib bagi ibu bapa angkatnya atau penjaganya memaklumkan kepada pihak berwajib yang akan menikahkannya tentang statusnya sebagai tidak sah taraf. Ini memberi panduan supaya keadaan dapat dibetulkan. Pernikahan dilakukan dengan wali hakim.


Orang Melayu Islam masih ramai yang keliru dengan hal ini. Ramai anak angkat yang dibin dan dibintikan kepada bapa angkat. Apabila mereka berakal tidak pula dimaklumkan yang mareka adalah anak angkat. Berlakulah hal-hal yang sepatutnya tidak berlaku. Mungkin berlaku berwali bapa angkat atau mungkin merebut harta pesaka bapa angkat. Alasannya kerana legal status pada bin dan binti bapa angkat.


Sekarang ini pergaulan bebas menjurus kepada seks rambang dan seks bebas. Ramai pula melibatkan remaja bawah umur yang masih hingusan, masih bersekolah dan masih pendek akal. Inilah bahananya kerakusan orang dewasa yang dangkal akalnya. Merosak generasi pewaris akan datang. Ibu bapa pula lemah dan kalah dengan kebiasaan dan kepetahan anak berbicara. Kawalan dan disiplin keluarga terbuang dan bersepah di sana sini.


Ada isu yang telah saya kupas dalam siri Masa Dulu-Dulu saya. Walau bagaimanapun saya ingin terus menyentuh fenomena akhir zaman yang menakutkan saya ini. Menakutkan sebab keturunan saya akan masih panjang lagi menghuni alam nanti. Kawalan disiplin hendaklah dari kecil, dari kanak-kanak lagi. Apabila anak sudah pandai berhujjah maka ibu bapa yang tidak "bersekolah" akan menghadapi kesukaran menentukan yang mana hak dan yang mana batil. Yang mana benar dan yang mana salah. Harus diingat, benar atau salah, hak atau batil adalah ukuran agama. Bukan ukuran adat. Bukan ukuran sosial. Bukan ukuran akademik. Bukan ukuran politik. Bukan ukuran barat atau timur. Bukan ukuran orang dewasa. Bukan ukuran orang kaya. Bukan ukuran orang berkuasa. Penentu akhirnya ialah Allah. Garis panduannya dalam Al-Quran. Penegasannya dalam hadith.

Ibu bapa tidak boleh hilang kawalan. Saya ulang, ibu apa tidak boleh hilang kawalan. Ulangan ketiga, ibu bapa tidak boleh hilang kawalan. Anda mestilah layak, berkeupayaan dan bersedia mengawal keadaan keluarga khususnya anak-anak. Jika anak kecilpun tidak boleh mengawalnya maka anda tidak mungkin dapat mengawalnya sewaktu anak-anak menjadi remaja atau setelah bekerja dan dewasa.

Kawalan ke atas anak-anak mestilah meliputi semua aspek kehidupannya. Kawallah tahap kepatuhannya. Kawallah gaya percakapannya. Kawallah pertuturannya. Kawallah caranya bila meminta atau menolak. Kawallah cara berjalan atau tingkah lakunya. Kawallah pakaiannya. Kawallah siapa kawan-kawannya. Kawallah waktu belajarnya. Kawallah waktu rehatnya, waktu santainya, waktu liburnya. Kawallah ke mana perginya. Kawallah di mana singgahnya. Kawallah siapa idolanya. Kawallah ibadatnya. Kawallah penguasaan agamanya. Kawallah jalan berfikirnya.

Semasa anak-anak membesar jangan biarkan ia sendirian. Jangan ditinggalkan di rumah sendirian. Jangan biarkan ia berfikir sendirian tanpa panduan atau bimbingan. Jangan biarkan dia keluar tanpa tujuan. Jangan biarkan dia terlepas dari kawalan walau apa sekalipun aktivitinya. Anak-anak anda perlukan pemantauan, pemerhatian dan kawalselia berterusan agar tidak berlaku sesuatu yang divergen dari mereka.

Setiap perincian sosok tubuh anak harus diperhatikan. Diteliti. Diamati. Jangan anggap mereka sudah besar. Mereka tetap anak-anak kepada anda. Ibu-ibu, intai anak sunti puan. Anak dara puan. Lihat tubunya sewaktu tidak berpakaian. Perhatikan jika ada keganjilan sewaktu mereka berpakaian. Ibu mesti peka/sensitif terhadap tubuh badan anak-anak. Kawalan ke atas mereka mestilah menyeluruh. Lengkap.

Jika semua itu dapat ibu bapa lakukan. Semua ibu bapa dapat melakukannya, barulah nanti ada keyakinan bahawa orang yang di kanan atau kiri kita, di hadapan atau di belakang kita, atau yang berjiran dengan kita, atau yang bakal menjadi pasangan kita, atau yang bakal menadi menantu kita adalah anak-anak yang secara mutlak adalah anak-anak sah taraf. Ya sah taraf.

Terpulang kepada kita sekarang. Terpulang. Jika kita mahukan yang terbaik maka lakukan yang terbaik. Kembalilah kepada agama, kepada Islam dan kepada Allah. Janji Allah itu benar. Kita akan kembali kepadaNya. Tidak ada kecuali. Jika sesat kembalilah. Jika tidak tahu belajarlah. Jika jahil bertanyalah. Usah biarkan diri hilang identiti, hilang jati diri, hilang agama, hilang Allah.

Ingatlah! Ibu bapalah yang menentukan hitam atau putihnya anak-anak. Jika anda gagal berbuat demikian maka nanti anak-nak itulah yang akan menyusahkan anda.

No comments:

Post a Comment