Monday, May 24, 2010

Agama dan Masyarakat: Membuang bayi atau Membuang Agama

Kes membuang bayi sudah sampai ke sempadan kemanusiaan. Manusia yang bukan lagi bersifat manusia. Bukan berkarekter manusia. Bukan itu tujuan manusia dijadikan Allah. Bukan pula bersifat haiwaniyyah. Suatu tahap apabila manusia sudah menjadi makhluk yang sebelum ini tidak wujud. Peristiwa-peristiwa sebegini dulunya tersembunyi, sunyi, sepi, tersirat, mencemar maruah, terlindung, menconteng arang, menghancurkan harga diri dan merosakkan keturunan.


Sekarang segalanya menjadi terbuka, tersingkap, terdedah, terlondeh, terlerai, terburai, terbarai dan terungkai. Perkara ini bukan baru berlaku. Prosesnya telah bermula lama dahulu. Sejarahnya tentu panjang. Tidak diambil peduli. Tidak diambil pusing. Tidak dianggap penting. Tidak dianggap mencemar bangsa, mencemar budaya dan tidak mencemar agama. Seluruh masyarakat hanya menunggu orang lain bertindak. Jika ada yang mendahului, ia dianggap menentang arus. Nah sekarang arus maksiat dan kebejatan itu menghanyutkan kita semua tanpa memilih lagi. Air sudah sampai ke paras hidung. Kes buang bayi ini akan menenggelamkan dan menenggelamkan orang Melayu Islam ke paras yang paling rendah. Orang kita sudah hina dalam berbagai aspek. Maka bertambah hinalah nanti jadinya.


Statistik yang ada sangat jelas menunjukkan bahawa majoriti yang terlibat adalah anak-anak Melayu Islam. Kita sepatutnya sudah lama muasabah diri untuk mencari punca, membendung dan mencari kaedah pencegahannya. Kita tidak lagi boleh menyalak, retorik dan menuding jari. Tudinglah jari itu pastinya tudingan itu mengena diri kita sendiri. Apa yang sebenarnya telah kita lakukan untuk memperbaiki keadaan? Apakah darjah kepekaan dan keperihatinan kita terhadap masalah yang melanda umat akhir zaman ini?


Kita tidak melihat ada kesungguhan. Kita tidak melihat ada urgency bahawa semua permasalahan ini padahnya mengundang mudarat. Kita lalai. Kita alpa. Kita tidak peduli. Kita tidak melihat ke dalam. Kita tidak mengukur akibat. Kita tidak berupaya expound bahawa hal ini suatu blown force. Kita tidak berkeupayaan untuk berfikir dengan kreatif atau inovatif atau proaktif. Malah kadang-kadang untuk berfikir secara reaktifpun mengambil masa yang terlalu panjang. Masa yang terbuang. Masa yang memanjangkan masalah dari kecil menjadi jurang yang tidak lagi boleh dihalang. Malah semakin mendalam. Kita selalu mati akal. Kita tunggu orang lain mula. Bila sudah ada yang mula, lambat pula untuk mengikut. Tunggu dan lihat dulu. Buat kajian dan penilaian. Baru cuba hendak menjejak mereka yang sudah memulakannya.

Kita selalu suka berada di luar kotak. Sepatutnya dari luar kotak kita melihat seluruh senario yang boleh membantu menyelesaikan masalah. Tetapi kita berada di luar kotak untuk bersembunyi dari terlibat sama. Kita menjadi pelarian. Pelarian masalah yang akhirnya menimbulkan masalah pula kepada orang lain. Kita menjauh hingga kita lenguh untuk terus bertangguh dan bertempoh untuk bertindak positif. Kita jadi lemas, kelemasan sendiri kerana sikap kita yang banyak negatif terhadap hal-hal yang positif. Ironisnya kita banyak positif terhadap hal-hal yang dilihat negatif oleh agama. Tidak disukai Allah. Rasul membenci.

Saya mengamati bahawa kesemua masalah mengenai gejala longgar agama, mencemar budaya dan mencemar masyarakat ini berlaku kerana hal-hal yang sepatutnya kita elakkan. Kita cegah dari mula. Akhirnya remaja kita terperangkap di dalam kotak yang mereka bina sendiri. Kepompong kosong yang memenjarakan. Orang dewasa di luar pula gagal melihat ke dalam kepompong itu bagi mencegah dan menghapuskan ulangan ketagihan. Menyekat yang lain dari mendekat. Bina pendidikan untuk mengerti. Memberi ilmu untuk pintar membawa diri.

Kita selalu ape the west. Ramai antara kita yang keliru bahawa yang dari barat itu boleh belaka. Sangat malang jika itu persepsi yang kita ada. Yang kita tonton dalam filem, video atau CD/VCD tidak semuanya berlaku di barat. Bukan semuanya budaya harian mereka. Salah, salah dan sangat salah. Semua yang kita tonton adalah the world of make believe. Ianya bukan realiti. Mungkin seks itu murah dan lumrah di barat. Tetapi masih ramai yang menggangap ianya sacred. Perlu dijaga dan dilindungi. Sebuah rumahtangga di barat boleh tumbang hanya kerana suami atau isteri menduakan pasangan masing-masing. Bukankah ini kontradik, ironis dengan apa yang kita tonton? Kita memahami hal yang salah. Yang kita faham bukan hakiki. Bahawa sesungguhnya agama Islam itu benar. Rasulullah itu benar. Allah itu benar. Lalu Syurga itu benar. Neraka itu benar.

Waktu menuntut di USA dahulu, seorang wanita teman sekelas saya yang sudah berumur melancong ke Eropah. Bila kembali saya tanya, "How's Europe?" Sambil mendengus dia menjawab, " Never, I'll never go there again." "Why?" kata saya. "You know what! I went to Brussels (di Belgium), phonography is everywhere. On the street for public viewing. My goodness. What a sight!"

Hairan kan? Hollywood berada di USA. Los Angeles dan San Francisco berada di USA. Nevada dengan casinonya berada di USA. Namun manusianya, warganegaranya masih ramai yang siuman. Rancangan cable TVnya masih beradat. Tanyangan sebelum pukul 10.00 malam adalah untuk general viewing. Untuk seluruh ahli keluarga. Ringan, santai, menghibur dan sesetengahnya akademik. Hanya selepas pukul 10.00 malam siarannya banyak untuk orang dewasa. Menjelang pukul 10.00 malam, TV mengeluarkan caption yang berbunyi, "Parents, please use your discretion and advise to view the next programme." Ini bermakna rancangan itu mungkin PG17, R, RR atau RRR.

PG17 bermakna bagi yang anaknya berumur 17 tahun atau lebih dibenarkan menonton dengan syarat ibu atau bapa menonton sama. Mandatori. Ibu dan bapa mesti mengambil tanggungjawab tersebut. Suatu peraturan sosial yang difahami oleh semua ibu bapa. Tugasnya ialah untuk mendidik jika ada babak yang di luar kemampuan anak untuk mengambil iktibar atau menjauhinya. R mungkin ada pelakon yang mencarut. Hanya sepatah perkataan mungkin. RR ada adegan yang lebih berat seperti memperkosa atau cubaan membunuh. RRR hanya untuk orang dewasa secara eksklusif. Ia bukan filem lucah tetapi ada unsur-unsur seks secara grafik. Bayangnya sahaja. Atau pembunuhan tanpa belas kasihan. Atau perlakuan lucah yang melampau.

Saya hanya melihat keadaan tersebut di USA sahaja. Di Canada, Di UK dan Singapura kedaannya tidak berlaku. Di Malaysia banyak perkara terlepas pandang. Lembaga Penapis Filem mungkin kena mengubah paradigma. Sekarang ini pula filem dan video tahayul semakin melambak di pasaran. Jin dan syaitan memang wujud tetapi bukan dalam bentuk hantu seperti yang digambarkan. Kesemuanya bukan untuk ditakuti tetapi untuk dimusuhi dan diperangi kerana keduanya adalah musuh yang nyata bagi Bani Adam seperti yang dinyatakan dalam al-Quran.

Anak-anak Melayu Islam sudah jauh disimpangkan, digelincirkan, dirosakkan dan dimusnahkan. Hedonism 24 jam tanpa henti. Yang ditonjolkan ialah keseronokan dan nikmat sementara. Keindahan fana yang tidak pernah kekal di minda, akal, perasaan dan tidak langsung membantu menambahkan kualiti hidup. Natijahnya ialah kesengsaraan, mudarat, mencemar maruah dan menghimpun kemurkaan Allah semata-mata.

Media elektronik sudah tidak dapat membezakan yang mana baik dan yang mana tidak. Yang mana hak dan yang mana batil. Yang mana mendidik dan yang mana merosak. Jika pertimbangan hanya komersil dan keuntungan maka ada manusia lain yang rugi, rosak, merana dan porak peranda. Kebejatan dan kesongsangan perlakuan-perlakuan mereka yang dewasa yang selalu membawa kemusnahan. Empayar Roman musnah kerana hidup hanya keseronokan. Lihatlah episod Julius Ceasar dan Mark Anthony. Mereka hanya lambang kegagahan yang tidak kekal. Lihatlah empayar Parsi yang musnah kerana memerangi Islam yang juga bermakna memerangi Allah.

Renunglah, kaum Nabi Luth yang negeri mereka diterbalikkan, ditenggelamkan, dihujani dengan lahar dan batu bernyala muntahan gunung berapi. Laut tempat mereka tenggelampun dinamakan Laut Mati. Maksiat mereka dihina Allah dan RasulNya iaitu Nabi Luth. Maksiat yang mendarah daging. Homosexuality dan lesbian menjadi amalan. Mereka melawan fitrah manusia. Di Malaysia kita melihat, mendengar dan membaca laporan kumpulan gay ini setiap hari. Lupakah bencana yang telah menimpa kaum Nabi Luth? Na'uzubillahi min zalik.

Lupakah kita kepada kaum Nabi Nuh yang ditenggelamkan. Kaum Nabi Hud (kaum 'Ad) yang dimusnahkan dengan angin kencang. Kaum Nabi Salleh (kaum Thamud) yang dimusnahkan dengan suara yang menggempitakan. Firaun yang ditenggelamkan. Kaum Saba' yang dimusnahkan empangan hebat mereka. Empangan Ma'arib yang membekalkan kekayaan pertanian dan perniagaan kepada mereka. Kaum Nabi Shuib yang dimusnahkan. Penduduk Pompeii yang ditimbus oleh muntahan gunung Visuvius di Itali. Ingat tak Banda Aceh yang dimusnahkan tsunami. Sebelumnya mereka tenggelam dalam maksiat.

Malaysia bukan berada di atas lingkaran gunung berapi yang merentasi beberapa bahagian dunia. Namun kita dekat dengannya. Jika Allah hendak mendatangkan azab, cukup dengan kun fayakun sahaja. Semuanya sangat mudah bagi Allah. Kita tidak mampu mencabar Allah. Secara literal kita tidak berbuat begitu. Tetapi mengingkari larangan, tegahan dan syirik pula tentu sama ertinya dengan mencabar Allah. Ingatlah bahawa janji Allah sentiasa benar. Dulu benar. Sekarang benar. Akan datang juga benar. Kita berada di bumi milik Allah. Kita tidak adil kepada Allah yang mencipta kita. Kita diberi pilihan terbaik tetapi kita masih berdegil memilih pilihan yang menzalimi diri sendiri akhirnya nanti.

Manusia mengandungi jasad, roh dan fikiran. Jasad kita inginkan keseronokan fizikal. Sentiasa mencarinya. Roh kita perlukan kedamaian. Tenteram. Aman. Sejahtera. Di mana akal kita jika tidak dapat menjadi adil dalam memberi keutamaan kepada fizikal kita dan kepada roh kita. Kesilapan berfikir akan memberi impak yang menderitai fizikal dan roh kita.

Saya berada di USA selama 18 bulan. Hanya sekali saya nampak sepasang manusia berkucupan. Isteri saya juga nampak sekali. Mereka mungkin Kristian. Mungkin juga free thinker. Tetapi di Malaysia, anak-anak muda Melayu Islam dilihat berpeluk di sana dan bercium di sini. Batas agama, batas sosial dan batas adat langsung dibuang ke tepi.

Media pula menggilai hiburan tanpa batas. Artis-artis yang diketahui memang gay, lesbian pengamal dadah, pengamal seks bebas terlalu kerap memenuhi ruang akhbar dan gambarnya ditunjukkan di media elektronik. Kadang-kadang kita tidak mengambil iktibar bahawa hidup mereka songsang, tanpa agama, individualistik, materialistik, terlalu pragmatik. Mereka menegakkan hak asasi manusia untuk membolehkan mereka berbuat apa sahaja atas nama hak asasi.

Hiburan melampau yang tidak reda-reda walaupun dikritik hebat oleh ulamak dan pakar sosiologi tidak pernah diambil pusing oleh pengamal hiburan, pengamal media dan oleh mereka yang terlibat dengan industri berkaitan. Berlanjutanlah akibat dan musibah yang melanda. Dari konsert dan nyanyian kepada dadah, arak, seks bebas, seks songsang hingga melahiran anak-anak tidak sah taraf. Mangsanya ialah bayi-bayi tidak bersalah yang dibunuh, yang disumbat di lubang tandas, yang ditanam hidup-hidup, yang dicampak ke tong sampah, yang ditinggal begitu sahaja, janin yang digugurkan.

Sifat haiwaniyyah sudah melebihi sifat haiwan yang sebenarnya. Jin dan syaitanpun membenarkan anak-anak mereka terus hidup sebagai bala tentera untuk menggoda anak Adam. Anak-anak tanpa nikah remaja Melayu Islam menjadi sampah, buangan, bangkai, kotoran. Perbuatan yang memual dan menjijikkan ini semakin membarah. Buatlah sesuatu. Ibu bapa di mana maruahmu. Di mana agamamu. Di mana Allahmu.

Manusia Allah ciptakan untuk menjadi khalifah. Menjadi pemimpin. Rasulullah mengingatkan bahawa setiap seorang dari kita adalah pemimpin. Nanti kita akan ditanya tentang bagaimana kita melaksanakan amanah kepimpinan kita. Sebagai khalifah manusia lebih mulia dari malaikat, dari jin dan dari syaitan. Di bumi kita lebih mulia dari haiwan. Di manakah diri kita sekarang. Di mana duduk kita. Rasulullah adalah bukti bahawa manusia lebih tinggi dari malaikat. Jibril tidak dapat melepasi Sidratul Muntaha sedangkan Rasulullah boleh. Rasulullah tidak terbakar sedangkan malaikat boleh terbakar.

Apabila Adam dihidupkan Allah memerintahkan supaya semua malaikat sujud kepada Adam. Bukti bahawa Adam (manusia) lebih tinggi kedudukannya berbanding malaikat. Tetapi kerana anak-anak kita hilang kemanusiaannya maka ketinggian, kehormatan dan kemuliaan manusia itu semakin hari semakin rendah. Pendidikan al-Quran hendaklah dipelbagaikan, diperkasakan, disebarluaskan, diambilerat, diberi keutamaan. Hendaklah mentaddabur semasa membacanya. Mengambil makna yang tersurat dan yang tersirat. Al-Quran bukan untuk dibaca dan kemudian tiada tindakan susulan. Baca dan amal yang kita baca. Amalan kena banyak dan mesti selari dengan yang terdapat dalam al-Quran.

Sistem pendidikan Islam perlu dirombak semula. Beri keutamaan dari segi amalan. Ada ilmu amalkan dengan betul. Ibu bapa ambillah peduli hal anak-anak. Ketahui di mana, dengan siapa dan apa yang mereka buat. Media, cukup-cukuplah dengan hiburan yang menasabah. Pihak berkuasa tempatan, nilailah konsert. Media cetak, hadkan ruang hiburan. Gambar dan cerita mesti dibataskan supaya darjah dan kualiti akhlak dapat dipelihara.

Pesan saya, pendidikan untuk anak-anak perempuan hendaklah meliputi ancaman-ancaman hidup zaman siber kini. Zina atau seks terlarang wajib wajib wajib dijauhi. Pergaulan bebas dibatasi. Aktiviti sosial dalam bentuk hiburan tegahlah di mana mampu. Jangan jadikan artis sebagai idola. Mereka tidak membawa kita ke mana-mana kecuali berhibur sahaja. Ramai yang darjah idolanya berganda-berganda lebih tinggi. Ulamak, pemimpin, ilmuan dan ramai lagi.

Kita, kita yang mesti membuat langkah mengubah paradigma kita sendiri. Kita yang mesti berusaha untuk melakukan perubahan. Kembali kepada Islam. Kembali kepada akar kita. Kembali kepada budaya kita. Kembali kepada yang hak dan bukan kepada yang batil. Anda boleh mengubahnya.

Hulurkanlah tangan untuk menyumbang ke arah kemuliaan agama. Hidup beragama. Kes-kes buang bayi adalah petanda bobrok dan bejatnya akhlak anak-anak Islam Melayu kita. Ia juga manifestasi kepada lemahnya ibu bapa Islam dalam mendidik anak. Maka bangkitlah. Pandanglah anak-anak kita kesemuanya. Periksalah Islam mereka, agama mereka. Lihatlah amalan Islam mereka. Mudah-mudahan mencegah itu jauh lebih baik dari merawat. Tambahlah ilmu keibubapaan. Sama-sama kita menjadi Muslim dan Muslimat yang diredhai Allah. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment