Monday, December 12, 2016

Whatsapp Whatsup



Semasa penulis berada di USA pada tahun-tahun 1985-86 biasa didengar ungkapan what’s up. Yang bermakna ‘How do you do’? Apa khabar. Sekarang kita dibiasakan dengan whatsapp. Di mana-mana itulah whatsapp. Banyak kumpulan yang jika dilayan kita tidak terbuat kerja-kerja lain. Hanya berwhatsapp sahaja. Dari bangun tidur hingga waktu tidur berikutnya. Setiap masa telefon kita memaklumkan ada mesej masuk. Lemas kita dibuatnya apabila membuka banyak kumpulan whatsapp.  Yang kita lihat mesej yang sama. Yang kita pandang imej yang sama. Yang kita tonton video yang sama. Ianya dihantar oleh orang yang sama. Orang yang sama menghantar mesej atau gambar atau video yang sama ke banyak kumpulan yang kebetulan kita menjadi anggotanya. Itulah padahnya apabila teknologi berada di tangan mereka yang kurang maklum tentang pentingnya pengurusan whatsapp maklumat. Tidak ramai yang memikirkan manfaat sebenar. Yang berlaku ialah pembaziran:

1                     Masa yang berharga terbuang kerana melayani whatsapp. Seolah-olahnya kerja lain tiada yang lebih penting.
2                     Membazir ruang memori telefon. Kebanyakannya sampah maya yang akhirnya melambatkan fungsi telefon.
3                     Membazir masa untuk delete sampah-sampah dari whatspp. Rakan nitizen menganggap entry kita diminati. Kita tidak tahu ramai yang benci dengan entry orang lain.    
4                     Entry panjang-panjang memeningkan kepala. Kita tiada masa untuk membacanya. Tiada masa untuk respons.
5                     Entry yang sama di semua kumpulan menjadikan kita geram sendiri. Sesuatu yang sudah dibaca, menjadikan kita jemu untuk melihat mesej yang sama

Susah benar untuk meyakinkan orang lain bahawa whatsapp adalah seperti telefon. Berceloteh lama dan menulis panjang-panjang sama impaknya. Menjemukan. Membosankan. Lihat diri kita:

1                     Kita sibuk melaksanakan banyak tugas harian dan semasa.
2                     Kita banyak perlu berfikir untuk merencanakan aktiviti harian yang perlu untuk diri dan keluarga.
3                     Mungkin masih sibuk berkerjaya

Kerana itu berwhatsapp perlu beretika:

1                     Sampaikan mesej penting yang memang penting dan perlu. Kadang-kadang penting tetapi tidak perlu. Kadang-kadang perlu tetapi tidak penting. Kita perlu belajar menapis dan mempertimbang yang mana penting. Yang mana berkepentingan. Yang mana keutamaannya.
2                     Berita yang terdapat di portal-portal berita tidak perlu dimasukkan dalam whatsapp. Alhi kumpulan telah membacanya sebelum ini.
3                     Tentukan whatsapp mana yang wajar. Jangan sekali-kali masukkan dalam semua kumpulan whatsapp. Mungkin ada ahli yang namanya tersenarai dalam semua kumpulan whatsapp tersebut.  Malangnya terpaksa membaca atau menonton entry yang sama banyak kali.
4                     Apabila berlaku musibah cukuplah seorang menyampaikan ucapan takziah. Yang lain sambutlah dengan lisan. Tidak perlu ditulis. Kita baca mesej yang sama berturut-tirut. Copy and paste dari orang lain.
5                     Terlalu ramai menghantar imeh salam setiap pagi. Kita tidak bosan mendengar ucapan salam secara lisan. Berapa ramai sekalipun tidak pernah membosankan. Fitrah salam untuk manusia. Tetapi amat bosan membaca salam yang berulang-ulang dari atas ke bawah dalam whatsapp kita. Dari satu kumpulan whatsapp ke satu kumpulan whatsapp yang lain.

Amat baik kita celik dengan media sosial. Walau bagaimana sekalipun gunakanlah dengan bijaksana. Adil membahagi masa dan peluang diri dan orang lain. Beringatlah bahawa berwhatsapp itu suatu kemudahan teknologi. Gunakan sewajarnya.

1                     Fikirkan keutamaannya.
2                     Fikirkan impaknya.
3                     Fikirkan apa tindakan yang perlu dibuat oleh penerima mesej.
4                     Antara berita penting dan banyak keutamaannya:
a.       Musibah seperti sakit, kemalangan atau meninggal dunia.
b.      Panggilan mesyuarat
c.       Undangan jamuan
d.      Undangan kenduri-kendara

5                     Tidak sesuai untuk menyampaikan tazkirah panjang kerana hal-hal seperti itu perlukan wahana dan wacana lain.  Whatsapp perlu ringkas, tepat dan cepat. Kalimah dan ayatnya ringkas serta padat. Maknanya difahami secara spontan.

Sudah sampai masanya kit amenggunakan teknologi dengan bijaksana. Media sosial untuk menghubungkan antara kita kerana hal-hal yang bermanfaat besar. Berimpak tinggi. Memandu kita melaksanakan amal yang yang lebih baik. Membantu kita menjadi aktif, positif, reaktif dan proaktif. Pilihlah kumpulan mana kita berada:

1                     Selalu merancang untuk melaksanakan yang lebih banyak. Lebih berkualiti dan lebih berimpak tinggi. Musabah diri dan mencari redha Allah.
2                     Bercerita hal-hal semasa tanpa merancang untuk  memperbaiki keadaaan. Masa habis begitu sahaja. Tajuk yang dibincangkan sangat banyak tetapi tidak membina apa-apa kebaikan darinya.
3                     Bercerita hal-hal yang telah lalu. Yang tidak membantu apa-apa dalam kehidupan semasa dan akan datang. Lebih banyak hal-hal yang spele keadaannya. Kita jadi naif kerananya.

Setelah kita membuat pilihan, lihat kembali diri kita. Tentulah yang lebih baik itu ialah memperbaiuki masa hadapan. Khususnya untuk akhirat yang masanya dirasa lama tetapi datangnya semakin dekat. Esok atau lusa kita mungkin tiada. Yang kita tinggalkan biarlah hal-hal yang bermanfaat kepada orang yang kita tinggalkan.

Maaf ada peribahasa orang Jawa yang selalu relevan. Peringatannya ialah:

Ojo nang buri tapi nyarungi. Ojo nang ngarep tapi nyandungi.
Mafhumnya:
Jangan jadi pemimpin yang menyusahkan orang lain untuk bergerak ke hadapan dengan pantas untuk melakukan banyak perkara. Pemimpin di hadapan hanya banyak menghalang sama ada dengan lisan atau dengan lenggok badan atau atau lerek mata atau mencebik mulut. Tidak meraikan oralan di belakang teng lain yang menjadi pengikutnya.

Jangan pula menjadi pengikut yang menyusahkan pemimpin. Berjalan di belakang tetapi mengait kaki na orang di hadapan hingga menjadikan pemimpin terumbang-ambing. Atau mungkin dijatuhkan kerana kaitan kakinya dari belakang.

Dalam kedua-dua keadaan sama-sama tidak berjaya. Perlu bagi yang di hadapan memberi laluan fikiran atau idea yang baik untuk dilaksanakan. Perlu bagi pengikut turut serta dalam aktiviti yang difikirkan menasabah baik dan impaknya.


Fikirkan semula apabila kita hendak berwhatsapp mulai sekarang!

No comments:

Post a Comment