Thursday, May 8, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Insan Hebat Yang Tidak Ternilai

Antara ramai calon, dialah yang terpilih. Pada dirinya tercatat ciri-ciri petugas pilihan. Sihat tubuh badan. Lincah dan cergas. Memiliki intelek yang sesuai. Stabil dan waras dari segi psikologi. Orangnya ambivert iaitu antara ekstrovert dan introvert. Tidak banyak mintanya. Tidak banyak sungutnya. Boleh bertugas tanpa had. Tidak menolak apa sahaja tugas yang digalaskan di bahunya. Ia masih boleh senyum dan gelak dalam kepenatan. Tidak menangis dalam kepayahan. Banyak bersyukur dalam apa sahaja keadaan. Siang dan malam ia bertugas. Tidurnya dihalang-halang. Rehatnya disekat-sekat. Duduknya dibantah-bantah. Dapatkah kita mengerti hebatnya insan ini? Tidak memilih yang terbaik kerana itu di luar mintanya. Tidak banyak menolak kerana itu anugerah untuknya.

Ada yang meminta supaya dia sentiasa memberikan perkhimatan yang terlalu banyak. Kesemuanya dilakukan dengan senyum. Tidak pula ada malasnya baik siang atau malam. 24 jam yang tiada hentinya. Tidurnya dalam jaga. Jaganya dalam tidur. Rehatnya hanya ketika melayan karenah orang-orang di sekelilingnya. Perginya dicari. Lamanya dinanti. Hilangnya yang sebentar ditagih-tagih ke mana. Di luar ada yang memanggil. Di dalam ada yang meminta. Ada yang mahukan itu dan ini. Mana ada penat bagi dua kaki yang fitrahnya untuk pantas bergerak. Tugas itu dipilihnya dengan rela hati. Dengan kesungguhan yang tidak terperi. Tempat bertugasnya tidak menentu. Mungkin besar mungkin sahaja kecil. Mungkin tinggi dan mungkin rendah. Mungkin di kampung dan mungkin di bandar. Tempat bertugas bukan penentu yang hakiki. Yang diperlukan ialah tugasnya.

Saban tahun tugasnya bertambah. Tidak pernah ada yang surut. Beban tugasnya berganda-ganda. Dari dalam hingga ke luar. Dari dekat hingga jauh. Kadang-kadang keluar pagi, tengahari, petang dan malam. Ada sahaja tuntutan yang perlukan khidmatnya. Jadual itu rutin hidup dari satu masa ke satu masa yang tiada siapa dapat menentukan dengan jelas. Yang pastinya ia mesti beres. Ia tahu dengan sendiri untuk mengurus apa yang perlu. Seperti termaktub sejak ia melamar kerja itu. Dari saat ia memulakan tugas ia tidak pernah cuai. Ia menjadi nadi dalam organisasi. Semua urusan terletak di bahunya. Hujan dan panas hanya perubahan. Siang dan malam hanya waktu. Jauh dan dekat hanya jarak. Senang dan susah hanya kadar. Kesemuanya sama sahaja asalkan beres. Bukan untuk berehat tetapi untuk satu tanggungjawab yang pasti. Yang perlu disempurnakan. Tidak ada orang lain yang boleh berkongsi tugasnya. Tidak mungkin ada yang serupa.

Mereka yang perlukan khidmatnya mendesak segera. Hendak banyak. Tidak mengira waktu. Mintanya dengan menangis. Ada yang merengek. Ada yang mendesak-desak. Ada yang takut-takut. Ada yang nakal-nakal. Ada yang berbisik-bisik. Ada yang tidak puas hati. Namun sesekali ada yang menggoda. Menyejukkan perasaan berat di hati. Senyum tidak pernah terhalang. Riang dan tawa tidak pernah kurang. Rajuk tentulah sayang. Sepanjang masa bertugas. Sepanjang waktu menyempurnakan apa yang perlu. Ia bukan seorang lelaki superman. Bukan lelaki jagoan. Bukan lelaki gagah yang ototnya tersembul kejap. Bukan lelaki muda yang gagahnya tidak terbilang. Kekallah ia sebagai petugas yang selalunya tanpa identiti. Tanpa entiti. Tidak ramai yang menilai. Tidak ramai yang mengakaun khidmatanya. Tidak ramaipun yang perasan kehadirannya. Semasa ada tidak ramai yang peduli sangat. Cuma bila tiada masing-masing tercari-cari dan tertanya-tanya.

Tugas 24 jam itu tidak pernah dinilai dengan wang. Tidak ada yang memberi gaji lumayan. Tiada elaun kerja lebih masa. Tiada elaun kerana occupational hazard yang dilaluinya setiap masa. Tiada insuran untuk menjamin keselamatannya. Tiada waranti untuk memberikannya perlindungan yang wajar. Bayangkan bertugas 24 jam tanpa gaji. Tanpa elaun. Tanpa rehat. Tanpa tidur. Tanpa duduk. Tanpa bergerak jauh dari tempat bertugas. Siang dan malam sama sahaja. Bukan ada keringanan. Bukan ada yang membantu. Khidmatnya diperlukan pada bila-bila masa. Jika dikira mungkin pendapatannya menjadikannya seorang jutawan. Dia tidak memilih untuk mengelak. Dia tidak menjadikannya isu. Tidak pernah diminta. Tidak pernah dibincangkan. Sedikitpun tidak ada ungkapan ragu. Redha selamanya. Masih terus senyum memanjang. Masih terus banyak tawanya dengan barisan gigi yang putih. Masih sihat dan senang banyak geraknya. Masih lincah dengan hambatan tugas tanpa kira.

Gilakah petugas ini. Di mana tahap psikologinya. Adakah skala yang boleh mengukur inteleknya. Atau siapakah dia sebenarnya. Identitinya yang jarang benar diketahui umum. Ramai yang mengerti tetapi tidak pernah membincangkannya secara khusus. Apatah lagi secara serius. Siapa dan siapa??????????

Dia adalah seorang wanita
Yang menjadi seorang isteri
Yang bergelar seorang ibu
Yang menolak menjadi madu
Redhanya seluruh jiwa
Nafasnya untuk keluarga
Nyawanya hingga ke hujung dunia
Kasihnya hingga ke syurga

Larinya hanya keliling
Jalannya memberi pilihan
Tawanya menghibur
Tegurnya membetul
Marahnya penuh sayang
Rajuknya penuh kasih

Bicaranya menusuk
Diamnya merancang
Sepanjang usianya penuh khidmat
Kesemuanya disayangi sepenuh hati

Kita hanya melihat ibu sehari dalam setahun. Hari ibu. Di mana adilnya. Cukupkan membalas yang banyaknya tidak terkira. Bila hendak merehatkannya. Atau bila hendak membantu mengurangkan bebannya. Sambutlah tawanya selalu. Panjangkan senyumnya selalu. Usap perasaannya yang syahdu. Dalam diri yang satu itu terhimpun kesemua ruang kasih dan sayang yang tidak terhingga. Memberi tetapi tidak meminta. Jiwa dan raganya untuk suami dan anak-anak. Seorang ibu yang tidak bergaji. Seorang ibu yang tidak diberi ganjaran wang. Seorang ibu yang kenyataannya seorang insan terpilih antara ramai yang boleh dipilih. Betapa untungnya kerana memiliki seorang ibu. Tangannya yang halus selalu menggoncang dunia. Buaian hanya mainan yang diayun dengan irama kasih sayang.

Kita selalu tinggalkannya keseorangan. Kita tinggalkannya di belakang kerana tuanya. Kerana uzurnya. Sebelum dia meninggalkan kita, kita selalu meninggalkannya. Tidak menaruh ingat untuk bersama selalunya. Akan tiba nanti masanya dia meninggalkan kita selama-lamanya. Ketika itu kita sudah habis ikhtiar untuk mencarinya. Yang ada sekelumit kenangan yang dibalik-balik dalam hati. Dalam minda yang tepu. Dalam perasaan yang akan selalu sayu. Kita menjadikannya suatu fitrah yang direka-reka untuk tidak bersamanya. Tali kasih seolah-olah kita putuskan sebelum putus. Kita pergi sebelum dia pergi. Kita jauh sebelum dia menjauh. Kita hilang rindu sehingga dia tiada lagi untuk dirindu. Hari ibu bukan untuknya. Janji ibu bukan juga untuknya.

Ibu, di bawah telapak kakimu letaknya syurgaku. Keampunan darimu dengan redha. Abadilah dalam sanubariku. Semoga Allah merahmatimu. Hidupmu dan matimu dilindungi Allah. Amin.

No comments:

Post a Comment