Saturday, April 5, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Pengadil Pertandingan Kebudayaan Antarabangsa

Dalam kehidupan kita sehari-hari ada hal-hal yang di luar jangka pemikiran kita. Ia datang menerpa tanpa petunjuk yang jelas. Nanti, esok dan akan datang adalah kerja Allah. Kita sebagai hambanya menerima ketentuan dengan redha. Penuh dengan kesyukuran yang memanjang. Selagi ada nafas dan nyawa selagi itu kit amenerima ketentuan Allah. Menjalankan tanggungjawab dengan ibadat yang berbagai. Allah berfirman, 'Tidak Ku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu". Benarlah menuntut ilmu itu dari buaian hingga ke liang lahad. Dalam perjalanan waktu yang panjang itu banyak yang perlu dipelajari. Yang dijadikan input dalam hidup. Yang mewarnai kehidupan yang selamanya rindukan keindahannya yang tersendiri. Yang mencari kebahagiaan di sebalik sedutan nafas yang dihela panjang kerana nikmat Allah yang tiada hentinya. Pejalanan waktu seharusnya diisi dengan berbagai persediaan. Sebagai pengembara yang berkelana kita perlu banyak menyediakan bekalan yang bentuknya berbagai. Kita tidak hanya membawa jasad dan roh. Dalam roh itu sendiri kita isi dengan berbagai sudut yang berisi dengan berbagai.

Sesungguhnya pendidikan membantu kita mengembara jauh. Pelajaran membawa kita merentasi banyak ruang dan peluang. Ilmu membawa kita ke aras yang lebih tinggi dan lebih tinggi. Namun begitu ianya perlukan suatu garapan yang bijaksana. Kita bukan bersendirian dalam dunia nyata ini. Kita bukan hidup sendiri. Antara satu sama lain perlu memerlukan. Sumbang menyumbang. Bantu membantu. Ada sesuatu yang penulis pelajari dalam hal ini. Kadang-kadang ianya menjadi penentu siapa kita di mata orang ramai. Menjadi faktor yang meletakkan kita pada aras yang menasabah. Bukan tinggi dan bukan rendah. Bukan di tepi atau di tengah. Bukan di luar atau di dalam. Pendidikan, ilmu, pelajaran dan pengalaman menghimpunkan diri seorang individu tercanai dalam wadahnya yang tersendiri. Itulah kita siapa kita dan apa yang diharap oleh orang lain dapat kita lakukan. Bukan sahaja untuk diri kita bahkan juga untuk orang lain sama ada dekat atau jauh. Sama ada kenal atau tidak. 

Mungkin sukar dilihat atau dikenalpasti kesemuanya. Bahawa apabila kita memiliki sesuatu Allah menyediakan lorong dan ruang untuk kita kongsikan dengan orang lain.  Ada sahaja laluan yang mendorong kita ke hadapan untuk  memberikan apa yang ada. Menyampaikan apa yang boleh. Menyumbang apa yang sedikit. Kita tidak mungkin tahu perancangan tentang diri kita untuk hari-hari yang mendatang. Banyak masanya apa yang Allah hadapkan kepada kita menjadi surprise kepada diri kita sendiri. Allah letakkan kita di tempat itu. Dalam suasana itu. Dalam kesempatan itu. Kita berperanan dalam sesuatu kesempatan yang tidak terduga. Tetapi apapun yang datang insyaAllah dapat kita laksanakan kerana Allah selalu datangkan apa sahaja kepada kita dalam lingkungan yang mampu kita laksanakan.  Walaupun secara kasarnya ianya seperti suatu kepayahan namun akal dan pemikiran kita mampu mencari jalan penyelesaiannya. Memberikan kita laluan yang sewajarnya untuk menjayakan sesuatu tugasan manusia dengan izin Allah. 

Begitulah suatu episod dalam diri penulis di perantauan. Walaupun seboleh mungkin penulis cuba menyembunyikan identiti diri, diketahui juga status diri. Mereka tahu juga bahawa diri ini bekas pensyarah. Pernah bertugas di IPT. Secara tiba-tiba isteri penulis memaklumkan bahawa pengetua tempatnya belajar Bahasa Arab menjemput penulis untuk menjadi antara pengadil dalam pertandingan kebudayaan antara beberapa negara pelajar-pelajar tempatnya belajar. Setelah berfikir seketika, penulis terima undangan tersebut. Pada hari Rabu 2 April 2013 penulis dan beberapa tokoh dari Turki yang bertugas di Kaherah mengjadi pengadil dalam pertandingan tersebut. Walaupun persediaannya haya dalam beberapa hari namun kesungguhan menjayakan pertandingan sangat tinggi. Masing-masing ingin memberikan yang terbaik. Peluang dan pengalaman seperti ini kadang-kadang seperti tidak disangka-sangka.  Apabila kita renungi semuanya adalah ketentuan Allah. Kita tidak tahu. Cuma kita diperlukan menjalankan amanahNya dengan sempurna. Beribadat kepadaNya dengan penuh kesyukuran. Alhamdulillah. 

Selalulah bersedia dalam kehidupan ini. Banyak tugas yang diamanahkan manusia ke atas bahu kita. Amanah itu juga amanah Allah. Menyempurnakannya adalah wajib. Siapa kita akan terserlah juga di mana kita berada. Sebab itu kita jadikan diri kita permata yang selalu digilap. Elakkan jadi sabut yang timbul dan tenggelam menunggu pulau hingga terdampar. Jadikan diri kita pulau yang subur untuk ditumbuhi dan dihuni. Bermanfaat kepada semua makhkuk. Kayakanlah diri dengan ilmu, pengalaman dan mengambil kesempatan yang Allah sediakan di hadapan kita. Mudah-mudahan hidup ini lebh banyak warnanya. Lebih indah iramanya. 


Peserta dari Malaysia membuat setanjak yang rupanya digemari oleh mereka yang datang dari negara lain sama ada pengadil, pengunjung atau pelajar-pelajar dari berbagai negara.

Adat pengantin melayan tetamu dalam majlis perkahwinan mereka di negara Kazakhtan.

Penulis mencuba pakaian dari negara Kirghizistan.

Suasana dan warna yang meriah di gerai negara Turki.

Pengadil makan dan minum apa-apa yang disajikan sebagai sampel makanan dan minuman dari berbagai negara. Memang kenyang.

Mendengar taklimat dari setiap gerai. 

Seorang peserta dari Malaysia menghulurkan minuman kepada pengadil.

Pengadil dari Turki ini pandai bermain seremban.

Memang makan betul-betul. Bukan cuba-cuba. 



No comments:

Post a Comment