Monday, March 11, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Petra Seperti Melintasi Zaman Antah Berantah





Dari dalam bas kami melihat ke arah gunung-ganang yang agak berbeza dengan kawasan sekelilingnya. Berbalam kelam di bawah sinaran matahari yang menjelang tengahari. Saya seperti pernah melihat imej ini. Jika tidak salah filem Conan the Barbarian. Dari luar tidak dapat diduga apa yang mungkin akan ditemui. Atau dilihat. Kembara pertama seperti yang saya alami memang tidak banyak yang diimpikan. Lihat dahulu baru tahu.

Ini hanya sebahagian dari ratusan bas pelancong yang setiap hari membanjiri Petra. Perkhidmatan pelancongan sahaja tentulah menjana jutaaan dinar kepada Jordan. Mereka datang dari seluruh dunia.

Kami tiba untuk turut meramaikan lagi suasana. Ramai yang mengatakan bahawa Petra adalah destinasi yang seolah-olah suatu kemestian apabila berada di Jordan.

Hanya ada satu laluan sahaja untuk ke Petra dan keluar dari Petra. Jutaan manusia sudah melaluinya sejak ratusan tahun dahulu.

Dua bangsa yang dipertemukan dalam satu agama. Anuar di sebelah kiri berasal dari negara Cina. Muhammad di sebelah kanan berasal dari negara Russia. Kedua-duanya membeli serban untuk melindungi diri dari panas terik matahari.

Menunggu tiket untuk masuk


Dalam perjalanan ke Petra banyak yang kami lihat. Gambar ini adalah antara yang mengkagumkan kami.

Tuan dan muda entah dari mana mereka datang. Kita di Malaysia tidak pernah mendengar tentang Petra. Namun dari negara lain mereka datang berpusu-pusu untuk menyaksikan sendiri keajaiban manusia dahulu.

Kami belum sampai di lorong masuk ke Petra. Di luar sahaja sudah cukup menakjubkan. Saya tidak tahu bagaimana hendak menceritakannya. Lihatlah gambar ini dan buat persepsi yang sesuai.

Siapa yang membuatnya dan bagaimana dibuatnya tiada siapa yang pasti. Yang kita lihat ialah sesuatu yang ajaib. 

Di luar lorong. Kudan dan tuannya menunggu penumpang.

Sekumpulan pelancong keluar dari perut gunung.

Sudah hampir dengan lorong masuk.

Di pintu masuk.

Mereka berbaris keluar seperti baru lepas berjuang.

Ada yang keluar dan masuk menggunakan kereta kuda.

Masih berlegar-legar lagi

Bergambar beramai-ramai dengan pengawal lakonan.

Bukan wayang bangsawan. Lakaran suatu waktu dahulu.

Bersama peensyarah dan pelajar Albania.

Mari kita mulakan pengembaraan yang panjang dan lama. Tiada siapa yang tahu apa yang ada di hadapan.

 

Kami berbaris seorang demi seorang. Tiket diberikan kepada setiap orang. Untuk disimpan. Untuk kegunaan yang diluar jangka. Bahawa setiap pengunjung adalah pengunjung yang sah. Bukan menyeludup. Bila diperiksa tiket itu ada bersama di badan. Melankah pintu masuk yang tidak seberapa itu seolah-olah kami memulakan suatu perlajanan zaman. Perjalanan yang entah apa hujungnya. Cuma kami tahu bahawa di hujung sana tedapat tinggalan sejarah manusia lampau. Manusia yang hebat pada zamannya. Mereka mencipta tamadun yang berkekalan hingga sekarang. Maaf, yang tinggal sejarahnya. Saki baki penghuninya entah di mana. Mungkin ada di kawasan itu atau mungkin telah pupus dek zaman. Yang pastinya di sekeliling bandar Petra terdapat perkataan dan nama yang mengingatkan sejarah silam itu. Al-Anbat atau Nabatee mungkin nama bangunan atau nama kedai. Nama yang bersejarah. Bermulanya episod kisah manusia. Kisah kejayaan. Kisah kegemilangan. Kisah kejatuhannya. Kisah tragik-komidi ini berulang-ulang di tempat yang berlainan. Manusia kadang-kadang tidak pernah memikirkan masa hadapan. Maksudnya mencari jalan yang lebih baik untuk memperbaki dirinya dengan izin Allah.
Ada beberapa alternatif untuk sampai ke badara purba Petra. Pertama berjalan kaki. Jauh? Nanti dulu jawapanhya. Naik kuda. Bukan laju. Pemiliknya memimpin tali kuda. Cuma kaki kurang letihnya. Naik unta. Tinggi dan gah kelaihatnnya. Atau naik kereta kuda. Laju. Tetapi ada kesan sampingannya. Kebanyakan orang  berjalan kaki. Mengikut kudrat kekuatan yang ada. Bayaran kenderaan purba ini antara 10JD hingag 25JD. Dari ribuan orang yang mengunjungi Petra saya tidak melihat kanak-kanak. Jika ada kanak-kanak yang menjual poskad. Disogokkan kepada semua pelancong. Zaman sudah berubah. Poskad tidka mungkin lagi dihantar sebagai mesej. Teknologi sepatutnya dimanfaatkan. Jual CD lebih memberi manfaat. Rasanya kanak-kanak tidka mandapat banyak manfaat. Mereka tentu masih belum dapat memikirkan sejarah dahulu. Hubungannya dengan sekarang. Hubungannya dengan dirinya sendiri. Yang dewasa dapat mengingsafi kelemahan. Bahawa kekuatan hanya sementara.  Bahawa kekuatan lawannya kelemahan. Masa sahaja yang menentukan kuat atau lemah. Kesilapan-kesilapan selalu membawa kepad kelemahan. Apatah lagi jika kesilapan itu disengajakan. Atau kesilapan yang dipadang remeh. Atau kesilapan yang tidak diperbaiki.  Atau dicegah dari berlaku. Atau dicegah dari berulang lagi.
Di kiri kanan laluan ke kawasan itu penuh dengan batu-batu yang licin permukaannya secara semulajadi. Maksudnya licin dari batu-batu yang berbonggol atau berbenjol-benjol. Terdapat pula lubang-lubang besar sama ada terjadi dengan kuasa Allah atau memang dipahat. Lubang-lubang itu pernah didiami oleh puak Badwi yang banyak di padang pasir. Laluan kami adalah jalan berbatu-batu halus. Kering dan panas. Terdapat dua lorong. Satu untuk pejalan kaki dan satu lagi untuk kuda, unta dan kereta kuda. Tidak mungkin berlaku pertembungan antara haiwan dan manusia kerana masing-masing diberi laluan yang berbeza. pelancong yang keluar dan masuk tetap sama banyak. Maaf saya. Kanak-kanak memang tidka ada sebagai pelancong. Namun ada juga pelancogan pasangan muda yang membawa anak kecil mereka. Tidka ada yang mendokong anak. Anak-anak diletakkan di kerusi sorong. Seksa juga menyorongnya kerana jalan berbatu-batu. Pengalaman manis menjadi bapa atau ibu. Penuh dengan kepayahan. Apabila besar, anak-anak yang tidak mengenang kesemuanya itu tentu mencuit hati. Pelancong tua sangat ramai. Pelancong warga emas. Rasanya ramai juga yang berusia melebihi 70 tahun. Namun mereka bergerak cergas menuruni dan mendaki bukit. Dari pintu masuk tadi perjalanan hanya menurun. Gunung-ganang yang kami lihat dari jauh hanya kemuncak yang tidak dapat kami lihat kakinya.  Menuruni bukit itu sebenarnya kami menuruni ke kaki gunung. Lebih tepat memasuki celah gunung. Mereka yang tua-tua tidak ada yang merungut. Tidak ada yang nampak kecewa. Ada yang megendong beg. Memakai satu tongkat. Atau dua tongkat seperti bermain ski di musim snow. Tongkat itu membantu menolak kakai untuk mendaki perjalanan pulang. Letih? Memanglah. Tetapi semangat masing-masing tetap utuh walaupun telah melalui perjalanan yang jauh dan panjang. Perjalanan itu sendiri saya simpulkan menakjubkan.
Laluan berpanas kira-kira lebih sedikit sekilo meter. Tetapi panas dan berbahang. Panas matahai musim winter.  Ada yang berpayung. Ada yang memakai serban. Ada yang mamakai topi. Ada yang melindungi diri dengan pakaian. Bermacam-macam karenah masing-masing dalam usaha mengatasi kepanasan sinaran cahaya matahari. Yang naik berjalan selaju mungkin untuk segera keluar dari kawasn itu. Untuk makan dan minum dengan selesa. Untuk mengimbas kembali semua yang telah disaksikan dengan  mata sendiri. Tidak dengan pandang orang lain. Yang berjalan masuk berges laju sebab menuruni bukit. Ingin segera melihat bukti dari cerita yang banyak dibaca dan didengar. Bagaimana sebenarnya apabila dilihat dengan mata sendiri. Namun begitu di kanan dan kiri laluan itu sendiri sudah banyak keajaibannya. Bagaimana manusia al-Anbat itu menemui kawasan itu. Lalu mendudukinya selama berabad-abad lamanya. Sebelum tamadun mereka hilang. Sebelum dunia mereka ditemui sebagai sejarah silam yang telah lama hilang fungsinya.
Tibalah kami di pintu masuk kedua. Pintu yang merupakan permulaan suatu perjalanan zaman lampau. Kenderaan seperti tadi juga. Kuda, unta dan kereta kuda. Bagi yang pernah mengunjungi tempat itu mereka dapat membayangkan perjalanan yang bakal ditempuhi. Bagi yang lain semuanya jangkaan sahaja. Guessing game. Tedapat pondok polis pelancongan jika perlukan bantuan. Ada kedai yang menjual makanan ringan dan minuman. Biasalah. Di tempat seperti itu di seluruh dunia harga barang-barang munkin empat atau lima kali ganda dari harganya di luar kaeasan. Masuklah kami ke dalam suatu laluang yang dengan sendirinya menakjubkan. Laluan itu di celah-celah gunung. Celah yang Allah jadikan. Dibina laluan dengan meratakan dasarnya. Zaman itu tiada penggelek jalan. Mungkin ada teknologi yang mereka bina itu itu. Ditabur batu kecil untuk laluan kuda dan unta. Di kanan dan kiri memang tembok batu. Batu gunung yang keras dan pejal. Melihat batu pejal itu seperti kelainan yang luarbiasa. Bagaimana suatu kaum purba boleh membinanya. Menetap di dalamnya. Mempertahankan kedaulatannya. Membina tamadunnya sendiri.
Di pintu masuk itu terdapat dua orang pengawal yang lengkap berpakaian seperti askar kaum al-Anbat. Kami bergambar bersama mereka. Agaknya jika kita kembali ke zaman itu, begitulah bentuk tentera yang berkawal di pintu masuk  ke bandar purba Petra. Mereka berpakaian hijau. Bertopi besi. Memegang senjata. Siap sedia mempertahankan negara. Hanya suatu analogi. Lakonan semula. Langkah-langkah menuju zaman purba Petra. Jalan jauh yang bengkang-bengkok. Dilindungi pagar batu, tembok dinding gunung yang tinggi dan kukuh.



2 comments:

  1. Waktu kita teroka dunia baru, kita tinjau dunia lama buat iktibar.

    Masih di batu Pahat?

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya dan isteri sudah 2 bulan di Amman Jordan. InsyaAllah akan bermukim di sini setahun dua.

    ReplyDelete