Tuesday, October 2, 2012

Dua Menantu Dalam Sehari Yang Besar Sejarahnya

Dua pasang pengantin bersama kakak-kakak dan adik-adik. Ada keceriaan bersama. Gambar ini manifestasi peristiwa besar itu.

Dalam mana-mana keluarga pasti ada sejarah besar yang melingkarinya. Ada yang mendapat liputan dan ada yang tidak. Pada kebanyakan keadaan ianya menjadi sejarah senyap. Tidak ramai yang tahu. Walau apapun sejarah itu tetap sejarah. Mewarnai lembaran-lembaran gemilang keluarga. Melaluinya ada yang menjadi kenangan. Ada yang perlu diingat. Ada yang perlu diulang-ulang lintasannya dalam minda dan hati. Untuk jangkamasa yang lama ianya bersemadi dalam sanubari. Bagi seorang bapa tentu sejarah begitu sangat teristimewa. Kepada seorang ibu sejarah begitu memberi impak erti yang tersendiri. Sepasang suami isteri yang melalui sejrah yang sama tetapi memberi impak yang berbeza. Begitulah bezananya lelaki dan wanita. Seperti kata John Gray, man are from Mars and women are from Venus. Dua jantina yang berlain dari banyak aspeknya. Berkongsi aspirasi membina ke bahagiaan keluarga. Untuk anak-anak tercinta. Semoga kebahagiaan itu berpanjangan sepajang zaman.

Hari Sabtu 22 September 2012 adalah sejarah besar kepada keluarga saya. Tarikh yang istimewa. Hari Sabtu itu sangat membawa erti. Pada paginya anak lelaki saya menikahi isterinya. Mungkin mereka ada cerita sendiri. Pertemuan mereka di UITM Segamat akhirnya disatukan di jinjang pelamin. Bandar Muar menyaksikan peristiwa itu. Dari diploma mereka menamatkan  ijazah mereka di UITM Shah Alam. Pernikahan itu sangat signifikan kepada keluarga saya kerana itulah anak lelaki pertama saya. Yang ketujuh dalam keluarga tetapi yang pertama antara dua anak lelaki yang saya ada. Setelah ada lima menantu lelaki Sabtu itu saya mendapat seorang menantu perempuan. Welcome to the family. Sukar menggambarkan  apa yang saya rasa. Yang pastinya peristiwa itu mengujakan saya. Pertama kali mendapat menantu perempuan. Tentulah besar harapan. Darinya nanti semoga Allah anugerahkan cucu-cucu yang susur galurnya berbin dan berbintikan bapanya yang berbinkan saya, bapa saya dan datuk saya. Warisan dari anak lelaki. Dari anak perempuan tetap ada darah saya. Ada warisan saya. Cuma susur galurnya berbeza. Dalam ilmu sosiologi kita mengikut patriahal. Bukan matriachal.

 Menantu lelaki dan/atau perempuan tidak banyak bezanya. Kepada seorang bapa mereka menantu juga. Apabila pernikahan itu berlangsung maka mereka menjadi anak-anak dunia hingga ke akhirat. Ikatan yang tiada pernah putusnya sampai bila-bila. Isteri saya tidak senang tidur mempersiapkan tarikh besar itu. Seluruh keluarga mengiringi anak lelaki saya. Saya peluk anak saya sebelum kami melangkah turun dari rumah. Saya alirkan getaran kasih dalam dakapan. Saya alirkan harapan dalam kejap lingkaran tangan. Saya alirkan doa mengiring langkahnya mengakhiri zaman bujangnya. Dalam usia 24 tahun ia  mendewasakan dirinya. Menyediakan dirinya ke alam rumahtangga yang penuh harapnya. Menerima tanggungjawab untuk melindungi seorang wania di sampingnya. Untuk dikasihi dan dibahagiakan. Didamaikan perasaannya. Dibawa hingga ke akhirat untuk selama-lamanya.

Sudah berulang-ulang kali saya mendakap menantu lelaki saya. Kali pertama selepas pernikahan mereka. Begitu pada setiap hari raya. Hari Sabtu 22 September 2012 itu buat kali pertamanya saya dakap menantu perempuan saya. Saya cium pipinya kanan dan kiri. Dia menjadi anak saya sekarang. Ahli keluarga. Membesarkan lagi keluarga. Meramaikan bilangan yang sudah ramai. Namun dia lain dari yang lain. Menantu perempuan pertama dalam keluarga. Ada harapan besar pada dirinya. Ada kesinambungan warisan. Ada kelestarian yang memanjat tangga-tangga semangat keluarga. Kehadirannya dinanti. Kelibatnya dibariskan dengan kakak dan abang-abang yang lain. Menjadi lambang kepada adik-adik yang ada. Sanjungan kepada anak buah yang berkeliling. Kepada saya dan isteri dia harapan besar. Pernikahan dan perkahwinan yang syahdu dan suci.  Sunnah Rasulullah. Meramaikan umat Muhammad. Kebangaan Rasulullah di akhirat nanti.

Barangkali peristiwa besar itu tidak berhenti di situ. Sabtu 22 September itu tidak tamat di situ. Jika pada paginya anak lelaki pertama saya menamatkan zaman bujangnya, malamnya pula anak perempuan saya disatukan dengan suaminya. Menikahkannya sendiri satu kesempurnaan yang saya tunaikan. Paginya si adik menikah. Anak ketujuh yang menemui pasangannya dari Muar. Malamnya disudahi dengan pernikahan anak perempuan keenam saya. Enam kali majlis walimatulurus, mendapat pula tujuh menantu. Dua orang menantu sekaligus pada kali keenam. Dilihat dari luar ianya sesuatu yang besar dan menyeronokkan. Bagi kami sekeluarga menguruskannya merupakan suatu pengalaman yang tiada tandingannya. Dua peristiwa dalam satu masa. Dua peristiwa dalam satu tempat. Dua peristiwa yang disaksikan sekaligus oleh semua ahli keluarga. Tidak ramai keluarga saya yang mengadakan majlis perkahwinan anak-anak mereka serentak. Seingat saya belum ada sanak saudara saya yang mengahwinkan anak-anak mereka serentak. Saya tidak pasti. Mungkin ada. Tiada pula dalam ingatan. Majlis berganda begitu unik juga impaknya. Menarik perhatian ramai. Kamera berkerlipan. Yang mengambil gambar tidak pernah begitu ramai. Macam selebriti pula anak-anak dibuatnya.  

Aduhai, letih lesunya juga tiada tandingan. Berganda-ganda berbanding jika hanya satu pasangan sahaja. Satu hari yang penuh sejarahnya. Saya hanya dapat menyaksikan pernikahan anak lelaki saya. Kami pulang kerana menyediakan diri dan ruang untuk mengurus pernikahan anak perempuan saya.  Ada kesayuan kerana tidak dapat terus bersama majlis anak lelaki saya hingga ke akhirnya. Hanya sebahagian dari keluarga kakaknya yang bersamanya. Menyediakan diri kakaknya yang hendak menikah menjadi keutamaan pula setelah selesai pernikahannya.  Dalam hal-hal seperti itu pilihan terpaksa dibuat. Fokus terpaska yang lebih utama. Untuk yang mendatang. Yang pentingnya kedua-dua peristiwa itu berada dalam kawalan. Dapat dihadiri. Dapat disaksikan. Kedua-dua menantu dapat didakap selepas pernikahannya. Disambut menjadi ahli keluarga yang baru.

Menerima dua orang menantu sekaligus memberi banyak erti. Analoginya mungkin seperti wanita yang beranak kembar. Pada satu masa mendapat dua orang anak. Tentulah tanggungannya berganda. Sakitnya berganda. Payahnya berganda. Namun akhirnya kegembiraannya berganda-ganda. Kelapangan dada yang selapang-lapangnya. Ada beban yang terlerai. Segala simpulan yang terurai. Semuanya disambut dengan tangan terbuka. Lapang fikiran. Alhamdulillah! Allah memberikan kelapangan anugerahnya. Syukur kerana bantuanNya. Semoga barakah jua. Kepada Allah dipanjatkan doa semoga akan lahir nanti zuriat keturunan yang soleh dan solehah. InsyaAllah. 



No comments:

Post a Comment