Wednesday, November 10, 2010

Madinah al-Munawarah Yang Sarat Sejarah

Semasa mengerjakan haji atau umrah akan ada program ziarah. Banyak tempat sejarah yang boleh dikunjungi. Saya cadangkan supaya pembaca kaji dulu berbagai bahan dan input sebelum pergi. Banyak kisah-kisah yang sudah dibukukan. Sudah didokumenkan. Berbekalkan maklumat itu nanti saudara akan dapat menikmati semua yang terbentang di depan mata. Tidak keliru dengan cakap-cakap orang sahaja.

Rasanya ziarah di Madinah al-Munawarah tidak cukup hanya sehari. Walau bagaimanapun masa tidak mencukupi kerana kita terikat dengan program ibadat semata-mata. Yang lain-lain hanya memenuhi tuntutan naluri ingin tahu. Ingin melihat. Ingin kembali kepada sejarah. Ingin kembali menghayati susah payahnya Rasulullah dan sahabat-sahabatnya mempertahan kota Madinah. Memakmurkannya dengan Islam. Membina tamadun yang meneroka alam ilmu yang bersandarkan tauhid.

Di situ terbina umat yang tinggi hati budinya. Akhlak Islamiyyah yang tiada tolok bandingnya. Sekelompok manusia Islam yang akhirnya mencipta kegemilangan. Farsi di Timur dan Empayar Roman di Barat ditundukkan dengan Islam. Kaum jahiliyyah, musyrikin dan Yahudi tunduk kepada akhlak Islam itu. Di situ, di bumi Madinah ini terlangsung keadilan yang seadil-adilnya. Islam menjamin keadilan selagi pemerintahnya berpegang pada tali Allah. Meningkat imannya. Redha dengan perintah dan larangannya. Ikhlas dalam perjuangannya. Satu pertanggungjawapan yang tinggi.

Bayangkan Perang Khandak. Parit besar yang perlu digali di sekeliling Madinah untukk menghadapi tentera Quraisy dan Yahudi yang megepung Madinah. Peralatan dan makan yang tidak mencukupi. Anggota yang tidak seramai mana. Namun iman dan taqwa mengatasi kekuatan material. Ramainya anggota. Melimpah ruahnya makanan. Orang Quraisy sangat terkenal dengan kekayaan mereka. Semuanya dalam genggaman. Rasulullah dan sahabat-sahabatnya cuma ada sedikit dalam semua hal. Namun iman, taqwa dan tawakal mereka kepada Allah sangat besar. Allah membantu mereka. Kemenangan demi kemenangan mereka perolehi.

Bayangkan lagi Perang Uhud. Perang yang mengajar umat Islam ketika itu bahawa perintah Rasul tidak boleh diingkari. Lalai dan alpa bukan tuntutan Islam. Bekerja keras, waspada dan siaga mestilah sentiasa ada dalam hati dan perasaan. Musuh-musuh Islam tidak pernah duduk diam. Mereka tidak berasa aman selagi orang Islam tidak dirosakkan. Selagi orang Islam tidak meninggalkan Islam. Selagi meraka tidak meninggalkan al-Quran dan al-Sunnah. Mungkin sebahagian dari usaha mereka berjaya kerana semakin ramai orang yang seluruh sulur galur keturunannya adalah Islam sekarang meringan-ringankan Islam. Melupakan al-Quran. Tidak mengenali apa isinya. Membaca tanpa sistem. Tanpa prosedur. Tanpa cara yang betul.

Al-Quran bukan buku. Bukan bahan bacaan sebarangan. Kalimahnya, ayatnya, surahnya sangat unik. Sangat istimewa. Sangat tinggi nilainya. Melewati keindahan bahasa Arab zaman itu. Syair Arab jauh tertinggal berbanding dengan keindahan al-Quran. Penuh dengan segala kerahsiaan, kiasan, ungkapan, perbandingan dan bayangan-bayangan yang perlukan tafsiran yang mendalam. Mereka yang mujtahid sahaja yang dapat melihat kesemua keindahan itu. Bagi orang lain seperti kita sepatutnya boleh membacanya dengan baik. Memahami maknanya walaupun bukan tafsirannya. Bila menjadi imam sedap didengar dan sedap rasa di hati. Bila menjadi makmum meresap bacaan imam. Mempesona. Surah yang panjang tidak terasa bila habisnya.

Penduduk Madinah mengadu kepada Rasulullah. Kaum Muhajirin boleh kembali ke Makkah, mengerjakan umrah dan kembali semula ke Madinah. Bagi kaum Ansar mereka tidak ada keistimewaan itu. Lalu didirikan Masjid Quba’. Sabda Baginda, sesiapa yang solat dua rakaat di masjid itu, mendapat pahala umrah. Sebab itu semua jemaah haji atau umrah dibawa ke masjid itu. Solat di situ pahalanya sama dengan pahala mengerjakan umrah. Allahu Akbar.

Ingat Masjid Qiblatain? Dalam bahasa Arab, Qiblatain bermakan dua kiblat. Hairan juga macam mana satu masjid ada dua qiblat. Sehingga sesudah hijrah, qiblat orang Islam masih lagi Masjid al-Aqsa. Rasulullah memohon supaya qiblat itu Allah tukarkan ke Bait al-Allah di Masjid al-Haram. Orang Yahudi mempersenda-senda orang Islam. Pada mereka Islam tidak ada kelebihannya dengan penganut Yahudi kerana qiblat mereka sama. Hinggalah sampai waktunya perintah Allah tentang pertukaran qiblat itu diwahyukan kepada Rsulullah sewaktu Baginda sedang solat besama sahabat-sahabatnya. Maka Rasulullah menggerakkan arah qiblatnya dalam solat itu juga. Diikuti oleh jemaahnya. Saya tidak dapat hendak menggambarkan pergrakan mereka. Mungkian jika kita analogikan pergerakan dalam barisan tentera tentu agak lebih mudah difahami. Tentulah. Pergerakan itu mengikut syarat-syaratnya. Solat itu terpelihara kesemua rukun dan syarat sahnya.

Siapa boleh melupakan makam Baqi’. Kawasanya tidaklah begitu besar. Sewaktu umrah pada tahun 2003 dulu saya menginap di hotel bersebelahan makam ini. Setiap hari saya menjengah tingkap untuk mengukur besarnya makam tersebut dengan mata saya. Hati saya berkata, tidak sebesar manapun. Subhanallah. Sudah hampir 1500 tahun hijrah. Makam itu belum penuh lagi. Allahu Akbar. Ada sahaja ruang yang boleh menempatkan jenazah di situ. Saya pernah ke dalam kawasan makam. Dari dalam melaut luasnya walaupun dari atas nampak kecil sahaja. Dalam masa 1500 tahun tentulah tidak terkira jumlahnya. Setiap musim haji sahaja berapa ramai yang dikebumikan di situ.

Suatu pagi saya berjalan di tepi makam itu bersama anak saudara saya, isteri dan kakak ipar saya (anak saudara saya bersama ibunya, kakak isteri saya). Malangnya orang perempuan tidak digalakkan menziarahi makam itu. Walaupun dari tepi pagarnya, kami masih dapat melihat makam yang melaut luasnya itu. Di situ, ketika itu saya tersedu. Pasti damai mereka yang bersemadi. Alangkah indahnya jika dapat bersama mereka. Beruntunglah jemaah haji yang disemadikan di situ. Bersahabat dengan para sahabat, para syuhada’. Malah ad jenazah khalifah Uthman di situ. Tentulah alam barzah mereka sangat indah dan penuh dengan nikmat.

Tahun 1999 adalah tahun yang penuh peristiwa. Tahun 1987 dan 1988 adalah tahun yang turbulent. Pertama kerana kemelesetan ekonomi. Keduanya kerana pergolakan politik. Saya ingin kembali menyentuh, betapa ramainya pemimpin negara ketika itu yang meremehkan Islam, meremehkan agama, meremehkan mereka yang berlatarbelakangkan agama. Hinanya hukum hudud. Hinanya janggut. Peruntukan untuk pengajian agama dikecilkan. Kononnya kerja tidak ada untuk meeka. Mereka tidak ada jaminan hidup. Mereka hendak makan apa nanti. Rasulullah telah berhijrah dari tanah tempat tumpah darahnya. Dari tanah yang penuh sejarah dirinya. Tanah yang sangat dekat di hatinya. Di situ ibunya. Di situ datuknya. Di situ ibu susunya. Di situ isteri kesayangannya. Di situ bapa saudaranya. Di situ. Di situ dan segalanya di situ. Tahap kesayangan yang tidak dapat digambarkan. Bagaimana pad akhir zaman orang boleh menghina Islam. Bukan Melayu yang mudh lupa. Orang Islam sendiri lupa sejarah agamanya. Wawasan agamanya.

Kesayuan yang tidak terungkap. Tanah kesayangan itu mesti ditinggalkan. Risalah iman dan Islam mesti diselamatkan. Kegilaan orang Quraisy tidak dapat dibendung dengan kekuatan yang tidak seberapa. Penganut Islam hanya boleh dibilang dengan jari. Mereka tidak ada kekuatan. Tidak ada kekayaan. Tidak ada daya. Mereka hanya membawa iman di dada. Kekuatan mental dan semangat. Bumi kesayangan itu ditinggalkan dengan berat hati. Dengan kesayuan yang mencengkam. Tinggallah semua di situ. Mengejar yang lebih besar di hadapan sana. Bumi Madinah menjanjikan yang lebih baik untuk umat Islam dan umat manusia hingga hari ini.

Hakikatnya Islam tidak pernah remeh. Tidak pernah rendah martabatnya. Tidak pernah runtuh. Tidak pernah hina. Umatnya barangkali alpa dan lalai. Malas dan berpuas hati. Cukup dengan apa yang ada. Lahir pula dogma-dogma baru kerana perpecahan umat. Lalu saya kembali menatap nisan-nisan batu kecil di Baqi’. Apakah perjuangan mereka para syuhada’ itu sia-sia belaka? Tentu tidak. Allah telah menjanjikan yang terbaik untuk umat Muhammad. Saya lihat di Kuala Lumpur umpamanya, para ulamak tidak duduk diam. Terbang ke sana terbang ke sini. Berkereta ke sana dan berkereta ke sini. Naik masjid sana dan naik masjid sini. Dipanggil ke sana dan dipanggil ke sini. Di TV saban waktu. Masjlis ilmu ada di mana-mana. Sinar agama tetap memancar.

Guru al-Quran tidak cukup waktu. Dalam majoriti umat Islam tidak belajar membaca al-Quran. Tidak membaca al-Quran. Tidak memahami al-Quran. Masih ramai yang mepelajarinya. Yang belajar tajwid. Yang bertalaqi dan bermusyafahah. Yang bertahsin. Yang bertashih. Itu belum yang bertaranum. Yang belajar tafsir. Yang belajar qiraat. Bahkan Ulum al-Quran tidak pernah sunyi dari kajian. Ramai murid dan pelajarnya. Masih ada yang cinta dan mencintainya. Guru-guru al-Quran masing-masing ligat menjadi guru. Mereka mendapat rezeki mereka. Siapa kata orang agama tidak boleh cari makan. Tidak boleh ada kerja. Tidak boleh hidup. Siapa kata orang agama tiada jaminan hidup. Hanya mereka yang jauh dari agama melihat agama itu sebagai musuhnya. Sedangkan agama itu sahabat yang paling akrab. Nanti agama itu yang menjadi hujjah di hadapan Allah. Ingatlah bahawa kita akan kembali dan dikembalian kepadaNya.

Pasar kurma adalah suatu kemestian bila sampai di Madinah. Di situ terdapat berbagai jenis kurma. Yang tempatan dan yang diimport. Yang lama dan yang baru. Yang baru masih lembut sedangkan yang lama sudah keras. Itu belum yang berulat. Yang ada biji dan yang tidak ada biji. Yang bersaiz besar dn yang bersaiz kecil. Yang panjang dan yang pendek. Yang kurus dan yang bulat. Yang bertangkai dan yang bercerai-cerai. Bukan itu sahaja banyak lagi yang namaya kekacang. Kacag putih, pistachios, badam, gajus. Buah hawa sederhana yang kering termasuk kismis, buah tin. Di pasar itulah semua bekalan kurma boleh diperolehi. Jemaah dari seluruh dunia berkunjung ke situ. Sepanjang tahun. Tanpa henti. Itulah rezeki bagi yang berusaha. Tanah kering berpasir yang mendatangkan rezeki dari penjuru-penjuru yang lain. Nukilan ayat 1000 dinar dari surah al-Tolaq.

No comments:

Post a Comment