Thursday, September 30, 2010

Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Tiga- Bab 4

Di sekolah menengah teknik (SMT) Johor Bahru saya mengajar Bahasa Melayu dan Geografi. Saya tidak ada masalah tentang Geografi. Saya meminati subjek ini sejak di sekolah menengah lagi. Semasa mengambil peperiksaan STPM dahulu saya mengambil subjek ini. Pengalaman saya menjelajah dunia menjadi added asset dan added value dalam pelajaran ini. Cerita benua bukan cerita dongeng. Certa laut bukan cerita teori. Cerita ekonomi berbagai negara bukan cerita dari kayangan. Cerita perubahan musim adalah pengalaman peribadi. Pengalaman mahal dan indah sepanjang zaman. Hanya yang pernah mengalaminya sahaja will treassure the memories sepanjang zaman. Putihnya salji yang sejuk menusuk tetap mendamaikan. Yang sunyi suasananya melaut sejauh mata memandang. Putih dan putih merata di mana-mana. Hanya untuk mata yang melihatnya. Mendengar cerita tidak merasakan indah realitinya. Melihat gambar tidak merasakan hidupnya suasana bersalji.

Sewaktu di sekolah dahulu saya tidak mengerti. Saya tidak memahami apa itu sebenarnya perubahan musim. Sukar untuk mentafsir musim yang berubah kerana kita di Malaysia tidak pernah mengalaminya. Seorang teman berkursus di Toronto, Canada. Dia ditanya , how many seasons you have in Malaysia. Selamba dai menjawab. We have four seasons: hot, hotter, wet, wetter. Pada kita benar jawapan itu. Tetapi orang putih gelak kerana menyangka kita melawak. Bagaimana hendak memahami winter, spring, summer dan autumn (falls). Sesejuk mana agaknya winter. Sepanas mana pula summer. Apa pula indahnya spring. Sedamai mana autumn. Apa pula kegilaan mereka pada musim yang berlainan itu. Saya tinggalkan dahulu musim-musim itu kerana saya akan sampai kepada cerita itu nanti. Dalam episod antara benua. Lama lagi agaknya. Tinggulah. Sangat indah nostalgia itu.

Kerungsingan saya di SMT ialah bahasa Melayu. Istilah ini juga mengelirukan saya. Sekejap ada sekejap tiada. Macam biskut chipsmore. Kadang-kadang istilahnya Bahasa Melayu. Pada waktu yang lain Bahasa Kebangsaan pula. Sewaktu saya mengambil SPM (dulu OSC, FMC dan MCE), Bahasa Melayu dan Bahasa kebangsaan adalah dua subjek yang berbeza. Untuk peperiksaan OSC (Oversea School Certificate kendalian Cambridge University, England dan Universiti Malaya. Sijil itu ditandatangani oleh Vice Chanselor University Cambridge dan Naib Canselor Universiti Malaya ketika itu iaitu Prof DiRaja Ungku Aziz).

Antara latihan yang saya berikan kepada pelajar saya di SMT ialah surat kiriman. Pelajar tingkatan empat. Seperti biasa saya semak hasil kerja mereka. Saya tanda mana yang salah. Bila saya kembalikan buku latihan itu kepada pelajar, mereka kehairanan kerana format yang biasa mereka lakukan dari sekolah rendah dahulu, saya salahkan. Rupa-rupanya saya banyak berpandukan kepada amalan pentadbiran. Saya sudah biasa dengan surat menyurat rasmi dari kementerian, jabatan dan politeknik. Pengurusan pejabat dan surat menyurat tentulah menggunakan komputer.

Komputer dan mesin taip banyak bezanya. Menaip dengan komputer memerlukan kita memusing kertas. Kita kena tolak dan adjust pada jarak yang kita kehendaki. Jika di pangkal kita biarkan sahaja. Memang bila dipusing ia berlabuh dipangkal. Bila hendak menulis di hujung kenalah tolak ke hujung. Begitu juga komputer, bila kita enter maka cursor akan berlabuh di kiri skrin. Kajian yang dilakukan di luar negera menunjukkan bahawa menulis surat mengikut sistem mesin taip dan secara tradisi menjadi tidak produktif. Lagipun jika berlaku kesalahan terpaksa pula dipadam atau dibuang kertasnya. Pembaziran yang melampau. Melambatkan. Anti produktif. Tidak efisien.

Maka komputer menang dalam hal ini. Teknologi mengalahkan birokrasi dan mungkin mengalahkan protokol. Saya sudah biasa dengan pentadbiran di Politeknik Batu Pahat (PBP). Komen pelajar tentang kesalahan semasa membuat surat kiriman itu membuatkan saya termangu sebentar. Saya semak buku teks BM. Saya jadi keliru. Amalan dan teori tidak selari. Teknologi belum sampai di sekolah. Ataupun tradisi itu dipertahankan kerana formatnya begitu. Jika itu sebabnya maka saya kira dunia akademik dan dunia muamalah yang merangkumi dengan hal-hal yang berkaitan dengan masyarakat tidak segerak. Akademik dalam kepompongnya. Masyarakat meninggalkan sekolah jauh di belakang.

Dalam masa dunia ghairah dengan inovasi dan kreativiti, sekolah masih lagi mabuk dengan mempertahankan status quonya. Modus operandi yang menjadi jumud. Obsolete. Lapuk. Ketinggalan zaman. Out of place. Orang bercakap tentang state of the art, kita bercakap tentang birokrasi. Walau bagaimanapun saya akur dengan keadaan. Lalu saya katakan sesuatu kepada pelajar. Saya mengambil pendekatan kompromi. Di sekolah, saya katakan, gunakanlah teori yang masih digunapakai. Yang dinilai benar dalam PMR atau SPM atau STPM. Nasihat saya ialah, apabila bekerja nanti gunakan pula kaedah komersil seperti yang saya maklum. Pelajar akur dengan pendapat saya.

Dalam tugasan yang berkaitan dengan buku teks, saya rasa secara psikologinya buku teks menjadi alat bukan memotivasi. Saya kira sifatnya demotivating. Rekabentuk kulitnya, kertas yang digunakan (menjimat kos), artkel yang dimuatkan tidak memberi daya tarikan. Bagi pelajar yang mendapat buku teks pinjaman keadaan itu lebih teruk. Bukunya kusam. Mungkin kumal. Ada contengan pelajar terdahulu. Lalu saya memilih hanya latihan yang agak menasabah kesesuaiannya. Saya ambil keratan dari Dewan Masyarakat, Dewan Budaya, Dewan ekonomi, Dewan Sastera dan majalah-majalah akademik lain. Atau saya ambil keratan akhbar. Atau cabutan dari mana-mana buku. The excitement berbeza jika saya menggunakan buku teks. Layu pelajar dengan buku itu. Artikel dari luar memungkinkan mereka menjadi live. Hidup kerana perbincangan, olahan, susunan dan topik semasa yang segar.

Maka berulang-ulang kali saya membuat salinan fotostat. Tidak mengapalah, kata saya. Saya puas. Nampaknya sekarang ini, sudah ada suara dan mungkin gerakan yang menuntut supaya buku teks dijadikan tidak perlu. Sekolah dan guru mencari bahan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran. Kos untuk menyediakan bahan, artikel, mencetak, mengagih dan mentadbir buku teks dialihkan supaya bajetnya berkaitan dengan penyediaan mesin fotostat atau pencetak dan kertas cetakan komputer. Saya memikirkan jangka panjang. Saya kira pelajar akan lebih bermotivasi untuk datang ke sekolah dan kelas dan menjadi daya tarikan yang memanjang.

Bahan yang terlalu rigid mematikan daya fikir pelajar. Apatah lagi jika hal yang dibincangkan itu isu lama yang sudah ketinggalan zaman. Teknologi sudah berubah. Fokus manusia sudah berubah. Jika alam pendidikan dalam kepompongnya yang tersendiri, sukar bagi guru menjadikan anak didiknya menjadi bakal pemain global. Warga global. Kita inginkan anak didik kita being able to spread their wings. Fly to distant land. Discover new passion. Develop new interest. Dwell on the future. Sudah tidak relevan mana-mana yang tidak futuristic. Yang tidak technology based. Tidak ke hadapan, advanced. Its a fallacy to insist on the present state of the art only. The world is so volatile. It maybe violent. Changes is inevitable. It has to be expected. Yes it is knocking at our door all the time. Technology is being repleced by the seconds! Pedagodi adalah sesuatu yang berubah mengikut arus, zaman, keperluan dan keadaan. Mengikat kepada sesuatu zaman sahaja tidak memungkinkan guru untuk menjadi kreatif dan inovatif.

Berilah ruang kepada pendidik mengurus perubahan. Mereka adalah orang-orang yang berada on the ground. Mereka sangat memahami apa yang perlu dibuat. Sayangnya mereka selalu dihalang dari melakukan perubahan. Larangan itu mungkin subtle. Mungkin terang-terangan. Bajet pula tidak fleksibel. Sekolah terikat dengan peraturan yang ketat. Barangkali jika dibajetkan, akan ada penyelidikan, pembangunan yang berkaitan dengan sistem, pentadbiran, pemikiran, falsafah, prosedur dan apa sahaja yang memberikan impak positif terhadap pendidikan. Bila agaknya semua ini boleh dinikmati? Entahlah. Usahalah lagi. Lebih Kuat lagi. Lebih Fokus lagi.

No comments:

Post a Comment