tag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post2887717590341998753..comments2024-03-19T03:10:15.428-07:00Comments on mdyusofjamar.blogspot.com: Menangani Pelajar Nakalmdyusofjamar@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-73689440561250795772014-02-22T04:50:46.237-08:002014-02-22T04:50:46.237-08:00Walaikum salam. Minta maaf kerana tidak respon sep...Walaikum salam. Minta maaf kerana tidak respon seperti diharap. Aduhai. sudah terlalu lama. <br />1. Baca entry saya terlebih dahulu. Cuba laksanakan mana yang mampu.<br />2. Baca komen, soalan dan jawapan2 yang ada. Jadikan tambahan input untuk <br /> bertindak.<br />3. Kenali maklumat terperinci tentang pelajar. Tarikh lahirnya, cita-citanya, <br /> kesihatannya dan sebagainya.<br />4. Kenali keluarganya. Tempat tinggal, kerjaya ahli keluarganya, perniagaan <br /> bapanya, tempat tinggalnya dan sebagainya.<br /><br />Tarikh lahir pelajar umpamanya jadikan umpan untuk menarik minat mereka. Ucapkan selamat hari lahir. Happy birthday. Setelah habis satu kelas hari lahir mereka diingat guru, rasanya majoriti dari mereka pasti tunduk kepada guru. Beri hadiah yang tidak seberapa. Mungkin hanya sebatang pensil. InsyaAllah berjaya. mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-60715377175704385112013-04-18T20:20:38.230-07:002013-04-18T20:20:38.230-07:00salam alaik tn hj..sy mengajar di skolah missionar...salam alaik tn hj..sy mengajar di skolah missionary, majoriti murid sy non muslim..sy mengajar thn 2 dan 3..bagaimana utk menangani murid-murid yang nakal dgn memasukkan eleman dakwah?murid thn 3 ada yg x hormat guru jugak..mohon perkongsian dan tips dr tn haji..syukrancinta-hambahttps://www.blogger.com/profile/11667113383560337364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-24422504324390219032013-04-18T05:37:47.743-07:002013-04-18T05:37:47.743-07:00terima kasih atas perkongsian ilmu...terima kasih atas perkongsian ilmu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-24433175435644561062013-04-10T12:31:21.642-07:002013-04-10T12:31:21.642-07:00waalaikum salam. saya silakan anda baca sekali lag...waalaikum salam. saya silakan anda baca sekali lagi nukilan di atas. mungkin ada yang boleh diaplikasikan dalam kelas. sebagai tambahan saya cadangkan yang berikut:<br />1 cuba kenalpasti pelajar yang paling tinggi darjah kenakalannya.<br />2 cuba dekati dengan meminta dia membantu menghantar atau mengambil buku.<br />3 atau minta dia memadam papan tulis.<br />4 atau memungut buku latihan kerja rumah rakan-rakannya walaupun dia sendiri mungkin tidka membuatnya. abaikan pada peringkat permulaan.<br />5 atau sebut namanya selalu. jadikan dia contoh dalam ayat-ayat yang positif.<br />6 buat sedikit peraturan lebih ketat. jika hendak keluar secara giliran. pd peringkat awal tidak terlalu memaksa. tetapi cuba laksanakan peraturan setiap hari dan masa. mudah-mudahan mereka akan terikat dengan peraturan akhirnya.<br />7 berikan isi pelajaran yang menyangkut dengan minat mereka. maksud saya jika mereka berminat dengan bola sepak maka banyakkan contoh nama pasukan bolasepak terkenal di dunia. tambah lagi dengan nama-nama pemain yang terkenal. bilangan gol yang disumbat. gol yang paling cantik. pemain paling mahal dan sebagainya. <br />8 jika mereka minat artis, cuba cari maklumat yang tidak diketahu ramai. seperti rumah artis itu di mana letaknya. berapa anak tanga rumah artis itu. berapa bilangan tingkapnya. berapa biliknya. siapa adik beradiknya. berapa orang anak saudranya. siapa datuknya. dan sebaginya.<br /><br />cuba tawan pelajar nakal tersebut dari yang paling nakal kepada yang paling kurang nakalnya di kalangan pelajar nakal itu. ada antara mereka menjadi ketua. ada hanya pengikut. ada pula ikut-ikutan sahaja. apabila ketuanya dapat ditawan yang lain pasti tunduk.<br /><br />lakukan secara berhemah sehingga mereka tidak tahu anda sedang merancang hendak menawan mereka. jika ada wang, beli gula-gula yang berjenama untuk umpan berkawan dengan mereka. selamat mencuba dan berjaya.<br /><br />insyaAllah ada kesannya.mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-25734487465985389322013-04-10T03:53:17.652-07:002013-04-10T03:53:17.652-07:00salam....saya seorang guru yg baru mengajar di seb...salam....saya seorang guru yg baru mengajar di sebuah sekolah felda...saya diberi mengajar kelas ting 2 yg mempunyai masalah bukan shj nakal, tetapi jahat....mereka akan keluar masuk sesuka hati shj ketika saya sdg mengajar....saya tak tau nak buat apa dgn mereka ni..mereka ni sebenarnya terlibat dgn kes juvana......saya khuatir kalo saya marah dgn mereka, mereka tidak akan puas hati dgn saya...blh tuan tlg saya..apa yg patut saya buat dgn pelajar begini..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-516697702348871592013-02-01T11:03:20.052-08:002013-02-01T11:03:20.052-08:00Waalaikum salam Ummu. Silakan saya izinkan. Mudah-...Waalaikum salam Ummu. Silakan saya izinkan. Mudah-mudahan ada barakahnya kepada orang lain. InsyaAllah.mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-46970249179921847792013-02-01T09:38:26.961-08:002013-02-01T09:38:26.961-08:00assalamualaikum tn hj
alhamdulillah menemui blog t...assalamualaikum tn hj<br />alhamdulillah menemui blog tuan haji<br />banyak catatan yang tuan haji catatkan di sini<br />tahniah<br />benarlah pengalaman adalah guru kehidupan<br /><br />saya ingin berkongsi entry tuan haji ini di blog saya.<br />mohon izinm share ye tuan haji<br />sekian wassalamummuhttps://www.blogger.com/profile/17150062860012344258noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-65907566691117845732012-03-27T20:51:57.235-07:002012-03-27T20:51:57.235-07:00waalaikum salam. pertamanya harus tahu bahawa anak...waalaikum salam. pertamanya harus tahu bahawa anak Melayu tidak sama dengan anak Cina atau India atau etnik yang lain. Anak Cina ada banyak kategori. Anak orang besar dan profesional berbeza dengan anak Cina biasa. tahap kenakalannya berlainan.<br /><br />pengalaman di sekolah Cina, guru mestilah means business. nak marah silakan marah. tunjukkan rupa yag bengis. kerana itu sahaja yang mereka maklum. jika nak hukum silakan. asalkan tidka mencederakan dan tidak menyalahi peraturan. <br /><br />semasa mereka masih kecil mereka per;lukan kawalan ketat. penuh dengan peraturan. banyak tidak dari ya. senyum mahalkan sedikit. ketawa disimpan dahulu. tunjukkan kewibawaan. suara besarkan. jangan terlalu laju bercakap. arahan mestilah jelas. satu-satu. <br /><br />setiap arahan pastikan mereka buat. tenung dan perhatikan yang tidak membuatnya. pergi ke meja mereka dan dengan suara perlahan tetapi besar arahkan mereka untuk membuatnya. suara seperti orang sedang mengancam untuk mengambil tindakan.<br /><br />cuba dulu. insyaAllah. selain daripada itu cuba juga seperti yang dicadangkan dalam entry di atas.mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-1168661645410923292012-03-27T20:45:03.360-07:002012-03-27T20:45:03.360-07:00waalaikum salam. minta maf kerana terlepas pandang...waalaikum salam. minta maf kerana terlepas pandang ulasan ini. saya rasa tindakan itu betul. jadikan mereka kawan. beraktiviti dengan mereka. <br /><br />cuma cuba jangan terlalu terbuka. jangan sekali-kali ceritan apa-apa yang negatif tentang diri sendiri. yang difokuskan ialah mereka dan diri mereka. biarkan mereka bercerita. dengar dan beri panduan yang positif. walau bagaimanapun cuba bercakap sebagai guru. maksud saya gunakan istilah yang betul. jika mereka tidak faham, beri penjelasan tentang istilah itu. gunakan bahasa baku. bahasa standard. ayat standard. isinya standard. butirannya standard. ada msa serius. ada masanya santai. yang salah dimaklumkan jenis kesalahannya. implikasinya. impaknya. jangkamasa panjangnya.<br /><br />insyaAllah ada manfaatnya.mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-33119027591623944452012-03-27T06:54:02.815-07:002012-03-27T06:54:02.815-07:00salam...saya ada persoalan..saya baru sahaja menja...salam...saya ada persoalan..saya baru sahaja menjadi guru sementera di sekolah cina dan mengajar kelas peralihan dan tingkatan stau yang mempunyai masalah dengan bahasa melayu...pada awal masuk kelas, saya cuba mesra dengan mereka dan cuba menganggap mereka sebagai adik2 saya..tapi apa yang berlaku mereka seolah-olah tidak hormat pada saya..malah ada bebrapa pelajar nakal yang kadanng-kadang menggunakan kata-kata kesat atau perkataan yang tidak difahami..menjadi masalah kepada saya apabila dalam satu kelas ada 40 orang murid dan seramai 10 orang dna lebih murid yang nakal..kadang kala pengetua akan memerhati dan menegur saya tidak pandai mengawal kelas..sedangkan saya memang tidak pernah mendapat latihan dna ini adalah pengalamn pertama saya..tolongla saya..apa yang patut saya lakukan..saya suka mengajar tetapi apabila berhadapan dengan murid nakal saya seolah-olah hilang arah..tolong bantu saya..:(Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-27538301769056605162011-07-23T08:22:56.576-07:002011-07-23T08:22:56.576-07:00Akum Tn Hj. Selamat Hari Lahir. Moga kebaikan sela...Akum Tn Hj. Selamat Hari Lahir. Moga kebaikan selalu di sisi dn dijauhkn dr keburukn. sy pendekkan cter. ini thn ke3 sy mjadi guru walaupn hanya kontrak. sbgai guru yg x pnh mdpt ilmu psikologi secara langsung, tentu sekali mslh sy adlh apabila bhadapn dgn pelajar2 nakal sprt yg dinyatkn oleh tn hj sprt di ats.<br />3 kali sy msk sek yg berbeza pd setiap 3 thn ini perkara awl yg diigtkn olh guru2 sek tsebut kpd sy ialah 'jgn bg muka kpd para pljr', 'msk kls tunjuk muka yg garang', kalau tak sakit kamu smpai hjg thn. huh~ sggh keras nsht itu. <br /><br />sy ada mntk pljr utk tulis ats kertas definisi 'cikgu baik' pd pandangan mereka. kebanykn respon yg sy terima mereka mahu guru yang tak garang, yg tak jerit2 dn yg sporting. thn ini hr pertm mdftr sy sudah dpt relief kelas ting 5 yg plg hjg sekali. sy sedar pelajar men atas bukn sprt men ren yg msh di tahap main2. mereka anggap diri mereka sdh besar dan dewasa. pendekatn juga bbeza. apath lg kelas tsebut di klgn pljr yg tdk bmint bljr dn mpunyai rekod disiplin. sy melakukn 1 aktvti bsama mereka dan Alhamdulillah kerjasama yg dberikn positif menyangkal kata2 guru sblm ini. sy jdkn mereka kwn saya. open bcerita mslh mereka dn bdiplomasi dgn mereka. namun sy juga risau sekiranya mereka lht sy ni jenis yg blh bertolak ansur, satu hr nnti mereka akn pijak kepala sy atau tiada respek dgn sy. benarkah tindakan sy ini? <br /><br />bg sy mengajar semua org blh bt. namun niat sy bkn setakat itu sy mahu mendidik supaya sy dpt kepuasan dlm memilih kerjaya ini.kyrahttps://www.blogger.com/profile/12682802149051039593noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-2092771299082886622011-02-18T05:51:09.974-08:002011-02-18T05:51:09.974-08:00saya menajdi guru selama 42 tahun. seingat saya be...saya menajdi guru selama 42 tahun. seingat saya belum pernah saya mengandar rotan ke kelas atau berkeliling sekolah. pelajar tetap takutkan saya.<br /><br />membawa rotan berkeliling sekolah kemudian menjerit-jerit adalah menifestasi kepada suatu kesinambungan yang tida selari dalam jangkapanjang. guru aitu menjadi lambang kebencian. lambang masalah. pelajar diam di hadapan. mereka berlakon hirmatkan guru. sebenarnya mereka didik menjadi ganas. ganas seperti guru yang menbawa rotan. garang seperti guru yang menjerit. sesuatu yang dilakukan berulang-ulang adalah pendidikan. malangnya ia bersifat negatif. ingat kembali eksperimen Skinner, Pavlov dan lain-lain psikologis yang telah dipelajari dahu;u.<br /><br />seharusnya guru dan murid membina kimia yang menemukan hati dan hasrat mereka bersama. guru bukan perlu ditakuti.angan pula perlu dibenci. seharusnya guru perlu dihormati, disayangi, mungkin menjadi teladan yang terbaik.<br /><br />berikan yang positif. yang terbaik. mendidik bukan salah didik. insyaAllah.mdyusofjamar@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/13399112349978896764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-72717278789920150.post-89187779157685672382011-02-16T19:29:38.774-08:002011-02-16T19:29:38.774-08:00Assalamualaikum w.b.t,
Tn Hj. Sudah lebih seminggu...Assalamualaikum w.b.t,<br />Tn Hj. Sudah lebih seminggu sy berada di SMK Tan Sri Abdul Kadir, Felda Tenggaroh 5. Saya melihat sesuatu yg boleh dikatakan kebiasaan di sekolah ini. dimana guru-guru membawa rotan. Kadang terdengar jeritan-jeritan sehingga ke bilik guru. Sekolah ini jumlahnya kecil. tetapi masih mampu membuatkan kesabaran guru tergugat. Persoalannya, mestikah guru membawa sebatang rotan utk mententeramkan keadaan kelas? <br />Atau sudah tidak ada cara yang mampu utk mengatasi permasalahan itu..Nurain Shukreehttps://www.blogger.com/profile/17591104050364614930noreply@blogger.com